Kokonaisen käsityöprosessin toteutuminen alkuopetuksessa : Yhteinen satuteema ja leikilliset elementit osana käsityön opetusta
Rintala, Tiia-Riina (2020-03-23)
Kokonaisen käsityöprosessin toteutuminen alkuopetuksessa : Yhteinen satuteema ja leikilliset elementit osana käsityön opetusta
Rintala, Tiia-Riina
(23.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041718985
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041718985
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten leikilliset elementit ja lastenkirjallisuuteen pohjaava satuteema toimivat oppilaan tukena hänen valmistaessaan käsityötuotetta kokonaisen käsityöprosessin mallin mukaisesti. Lisäksi selvitettiin, mitä asioita oppilas hyödyntää tuotteen ideoinnissa ja suunnittelussa, kun suunnittelutehtävä pohjautuu yhteiselle leikillisiä elementtejä hyödyntävälle satuteemalle. Tutkimuskysymyksenä on: miten kokonainen käsityöprosessi toteutuu yhteiselle satuteemalle pohjautuvassa ja leikillisiä elementtejä hyödyntävässä projektissa?
Tutkimus on kvalitatiivinen toiminnallisen tutkimuksen piirteitä sisältävä tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin alkuopetuksen oppilaiden kanssa toteutetun käsityöprojektin aikana. Käsityöprojektiin osallistui yksi alkuopetuksen luokka, jolla oli kolmetoista kakkosluokan oppilasta. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden projektin aikana tuottamista kirjallisista tuotoksista, käsityötuotteista, oppilaiden kertomuksista sekä havainto- ja videoaineistoista.
Tutkimuksen aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Tuloksissa on kuvattu yleisiä havaintoja siitä, miten oppilaiden käsityöprosessit etenivät ideoinnista ja suunnittelusta valmistukseen sekä arviointiin käsityöprojektissa sekä millaisia eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia oppilaiden käsityöprosesseissa ilmeni. Kaikki oppilaat suoriutuivat kokonaisen käsityöprosessin toteuttamisesta. Tuloksista selviää, että oppilaat motivoituivat keskenään eri tavoin ja he hyödynsivät yhteistä satuteemaa omassa suunnittelussaan vaihtelevasti. Leikilliset elementit aktivoivat oppilaita ja vastasivat oppilaiden toiminnallisuuden tarpeeseen. Analyysin perusteella löytyi neljä käsityöprosessityyppiä, jotka kuvaavat oppilaiden käsityöprosesseja projektin aikana.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jo alkuopetusikäiset oppilaat voivat toteuttaa kokonaista käsityöprosessia. Oppilaat kykenivät suunnittelemaan, valmistamaan ja arvioimaan tuotteensa itse. Kokonaisen käsityöprosessin aikana valmistettu tuote tuli merkitykselliseksi tekijälleen. Leikilliset elementit ja lastenkirjallisuuteen pohjaava satuteema voidaan kytkeä onnistuneesti osaksi alkuopetuksen käsityön opetusta. Ne luovat opetukselle yhteisen lähtökohdan ja kokemismaailman, jonka avulla oppilaat voivat toteuttaa käsityöprosessia omalla tavallaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen toiminnallisen tutkimuksen piirteitä sisältävä tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin alkuopetuksen oppilaiden kanssa toteutetun käsityöprojektin aikana. Käsityöprojektiin osallistui yksi alkuopetuksen luokka, jolla oli kolmetoista kakkosluokan oppilasta. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden projektin aikana tuottamista kirjallisista tuotoksista, käsityötuotteista, oppilaiden kertomuksista sekä havainto- ja videoaineistoista.
Tutkimuksen aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Tuloksissa on kuvattu yleisiä havaintoja siitä, miten oppilaiden käsityöprosessit etenivät ideoinnista ja suunnittelusta valmistukseen sekä arviointiin käsityöprojektissa sekä millaisia eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia oppilaiden käsityöprosesseissa ilmeni. Kaikki oppilaat suoriutuivat kokonaisen käsityöprosessin toteuttamisesta. Tuloksista selviää, että oppilaat motivoituivat keskenään eri tavoin ja he hyödynsivät yhteistä satuteemaa omassa suunnittelussaan vaihtelevasti. Leikilliset elementit aktivoivat oppilaita ja vastasivat oppilaiden toiminnallisuuden tarpeeseen. Analyysin perusteella löytyi neljä käsityöprosessityyppiä, jotka kuvaavat oppilaiden käsityöprosesseja projektin aikana.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jo alkuopetusikäiset oppilaat voivat toteuttaa kokonaista käsityöprosessia. Oppilaat kykenivät suunnittelemaan, valmistamaan ja arvioimaan tuotteensa itse. Kokonaisen käsityöprosessin aikana valmistettu tuote tuli merkitykselliseksi tekijälleen. Leikilliset elementit ja lastenkirjallisuuteen pohjaava satuteema voidaan kytkeä onnistuneesti osaksi alkuopetuksen käsityön opetusta. Ne luovat opetukselle yhteisen lähtökohdan ja kokemismaailman, jonka avulla oppilaat voivat toteuttaa käsityöprosessia omalla tavallaan.