Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaalinen CNC-jyrsin-oppimateriaali opiskelijan oman tuottamisen tukena

Jantonen, Leea; Kalli, Jussi (2020-03-18)

Digitaalinen CNC-jyrsin-oppimateriaali opiskelijan oman tuottamisen tukena

Jantonen, Leea
Kalli, Jussi
(18.03.2020)
Katso/Avaa
Jantonen_Leea_Kalli_Jussi_opinnayte.pdf (2.522Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019439
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kehittää CNC-jyrsimelle tarkoitettu oppimateriaali, joka auttaa käyttäjää kehittämään jyrsintä taitoaan sekä tukee koneella tapahtuvaa työskentelyä. Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita siitä, millainen CNC-jyrsinoppimateriaalin tulee olla, jotta se tukee opiskelijan omaa tuottamistoimintaa. Oppimateriaali on tuotettu Turun Yliopiston opettajankoulutuslaitos Raumalla käytössä olevan CNC-jyrsimen ohjelmistoihin sopivaksi. Tässä kyseisessä koneessa hyödynnetään piirto-ohjelmaa VCarvePro ja itse jyrsinkoneessa ohjain ohjelmaa Bach. Tutkielma on kaksisyklinen design-tutkimus. Syklissä 1 kehitettiin oppimateriaalin ensimmäinen versio, jonka jälkeen avoimen kyselylomakkeen avulla (N=6) kerättiin tietoa oppimateriaalin kehittämiskohteista opiskelijoilta, jotka osallistuivat Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos Rauman KSS6.4 CNC-teknologia taitojen oppimisympäristönä -kurssille. Syklissä 2 tehtiin syklin 1 edellyttämät korjaukset oppimateriaaliin ja selvitettiin oppimateriaalin laatua tässä pisteessä kyselyn avulla, joka oli täytettävissä Webropol -sivustolla. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että väittämiä, joihin vastattiin Likertin asteikon avulla. Kyselyyn vastasi 17 Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos Rauman opiskelijaa. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen aineisto analysoitiin erillään. Kvantitatiivisen aineiston tehtävänä on tukea kvalitatiivista aineistoa. Tuloksia on verrattu toisiinsa ja tulokset ovat keskenään samansuuntaisia. Tärkeitä ominaisuuksia hyvässä oppimateriaalissa ovat vaihe vaiheelta ohjeet, käyttöympäristön huomiointi, opastus käyttöön ja visuaalinen ulkoasu. Lisäksi eri tasoisille käyttäjille soveltuvan oppimateriaalin tuottaminen havaittiin haasteelliseksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9082]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste