Digitaalinen CNC-jyrsin-oppimateriaali opiskelijan oman tuottamisen tukena
Jantonen, Leea; Kalli, Jussi (2020-03-18)
Digitaalinen CNC-jyrsin-oppimateriaali opiskelijan oman tuottamisen tukena
Jantonen, Leea
Kalli, Jussi
(18.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019439
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019439
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kehittää CNC-jyrsimelle tarkoitettu oppimateriaali, joka auttaa käyttäjää kehittämään jyrsintä taitoaan sekä tukee koneella tapahtuvaa työskentelyä. Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita siitä, millainen CNC-jyrsinoppimateriaalin tulee olla, jotta se tukee opiskelijan omaa tuottamistoimintaa. Oppimateriaali on tuotettu Turun Yliopiston opettajankoulutuslaitos Raumalla käytössä olevan CNC-jyrsimen ohjelmistoihin sopivaksi. Tässä kyseisessä koneessa hyödynnetään piirto-ohjelmaa VCarvePro ja itse jyrsinkoneessa ohjain ohjelmaa Bach. Tutkielma on kaksisyklinen design-tutkimus. Syklissä 1 kehitettiin oppimateriaalin ensimmäinen versio, jonka jälkeen avoimen kyselylomakkeen avulla (N=6) kerättiin tietoa oppimateriaalin kehittämiskohteista opiskelijoilta, jotka osallistuivat Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos Rauman KSS6.4 CNC-teknologia taitojen oppimisympäristönä -kurssille. Syklissä 2 tehtiin syklin 1 edellyttämät korjaukset oppimateriaaliin ja selvitettiin oppimateriaalin laatua tässä pisteessä kyselyn avulla, joka oli täytettävissä Webropol -sivustolla. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että väittämiä, joihin vastattiin Likertin asteikon avulla. Kyselyyn vastasi 17 Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos Rauman opiskelijaa. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen aineisto analysoitiin erillään. Kvantitatiivisen aineiston tehtävänä on tukea kvalitatiivista aineistoa. Tuloksia on verrattu toisiinsa ja tulokset ovat keskenään samansuuntaisia. Tärkeitä ominaisuuksia hyvässä oppimateriaalissa ovat vaihe vaiheelta ohjeet, käyttöympäristön huomiointi, opastus käyttöön ja visuaalinen ulkoasu. Lisäksi eri tasoisille käyttäjille soveltuvan oppimateriaalin tuottaminen havaittiin haasteelliseksi.