Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pelillisyys ja pakohuonepelit lääketieteen opetuksessa

Jokinen, Elisa; Kaario, Salla (2020-03-17)

Pelillisyys ja pakohuonepelit lääketieteen opetuksessa

Jokinen, Elisa
Kaario, Salla
(17.03.2020)
Katso/Avaa
Jokinen_Elisa_Kaario_Salla_opinnaytetyo.pdf (3.830Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019449
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelemme pelillistämistä ja etenkin pakohuonepelien käyttöä lääketieteen opetuksessa. Tarkoituksenamme oli selvittää pakohuonepelien potentiaali lääketieteen opetuksessa. Laadimme lääketieteen opetuksen pelillistämistä ja pakohuoneiden käyttöä lääketieteen opetuksessa käsittelevistä artikkeleista kirjallisuuskatsauksen ja valmistimme lääketieteellisen pakohuonepelin opetuskäyttöön. Olemme laatineet koko opinnäytetyön yhteistyönä, ja kaikki työ on jaettu tasaisesti molempien kirjoittajien kesken.
Toteutimme pakohuonepelin lääketieteen neljännen vuosikurssin opiskelijoille anestesiologian ja tehohoidon kurssin yhteyteen yhteistyössä tulevaisuuden teknologian laitoksen opiskelijoiden kanssa. Pakohuonepeli rakennettiin lääketieteellisen kampuksen simulaatiohuoneeseen, ja sen teemana oli kriittisesti sairaan traumapotilaan hoito. Pelissä opiskelijoiden tuli saada potilas toimitettua TT-kuvaukseen tunnin kuluessa erilaisia lääketieteellisiä tehtäviä ratkoen. Pakohuonepelin jälkeen pelaajilta kerättiin palautetta sähköisellä kyselykaavakkeella.
Kirjallisuuden perusteella pelillistäminen on hyvä tapa aktivoida ja motivoida opiskelijoita. Lääketieteen opiskelijat ovat pitäneet pakohuonepeleistä ja kokeneet ne turvallisena ympäristönä harjoitella käytännön työssä vaadittavia taitoja. Laajempaa tutkimusnäyttöä pakohuonepelien oppimistuloksista lääketieteen opetuksessa ei kuitenkaan ole. Keräämämme palautteen perusteella pakohuonepeli oli toivottu lisä lääketieteen opetukseen. Opiskelijat pitivät pakohuonepeliä hyvänä tapana kerrata opittua ja toivoivat sen hyödyntämistä muissakin oppiaineissa. Pakohuonepeleillä lieneekin sijaa tulevaisuudessa lääketieteen opetuksessa ainakin opitun kertaamisessa, mutta tutkimusnäyttöä pakohuonepelien oppimistuloksista kaivataan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9251]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste