Ulkoisen laadunvalvonnan merkitys tilintarkastuksen laatuun
Räisänen, Marko (2020-04-02)
Ulkoisen laadunvalvonnan merkitys tilintarkastuksen laatuun
Räisänen, Marko
(02.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019341
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019341
Tiivistelmä
Tilintarkastus on taloudellisen raportoinnin luotettavuuden rakentaja ja sen voidaan nähdä olevan
avainasemassa vakaiden markkinoiden ylläpitämisessä. Koska tilintarkastuksen yhteiskunnallisen
vastuun voidaan nähdä olevan merkittävä, on tilintarkastuksen laadun oltava myös tarpeeksi korkealla
tasolla. Tilintarkastuksen laadusta ovat kiinnostuneita käytännössä kaikki tilintarkastuksen sidosryhmät
ja tämä laaja kiinnostus tekee tilanteen myös ongelmalliseksi, sillä tilintarkastuksen
laatu käsitteenä muodostuu aina yksilön oman tulkinnan kautta. Laadun määritelmän monitulkintaisuus
luo myös mielenkiintoisen lähtökohdan ulkoiselle laadunvalvonnalle ja sen merkitykselle tilintarkastuksen
laadun muodostumisessa.
Tutkimuksessa syvennytään tilintarkastuksen laadun määritelmään IAASB:n luomaa laadun viitekehystä
mukaillen ja pyritään avaamaan tilintarkastuksen laadun muodostumisen avaintekijöitä. Tätä
luotua viitekehystä peilataan tilintarkastajien ulkoiseen laaduntarkastukseen ja pyritään selvittämään,
mikä merkitys Suomessa toteutetuilla ulkoisilla laaduntarkastuksilla on tilintarkastuksen laadun
muodostumiseen. Tämän lisäksi tutkielman teemoja vertaillaan vielä isojen ja pienien tilintarkastustoimeksiantojen
näkökulmista ja pyritään näin havaitsemaan mahdolliset eroavaisuudet niiden
välillä. Tutkielmassa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto on kerätty
kuuden tilintarkastajan teemahaastatteluista.
Tutkimuksessa havaittiin, että tilintarkastuksen laadun määritelmät olivat hyvin samankaltaisia keskenään
ja tilintarkastustoimeksiantojen koolla ei ole vaikutusta laadun määritelmään. Tämän lisäksi
tilintarkastuksen laadun merkittävimpänä avaintekijänä nähtiin tilintarkastajien omat resurssit kuten
esimerkiksi ammattiaito ja pätevyys. Tilintarkastajien ulkoisilla laaduntarkastuksilla nähtiin kuitenkin
olevan kaksijakoinen vaikutus tilintarkastuksen laatuun. Toisaalta laaduntarkastuksien nähtiin
yleisellä tasolla nostavan tilintarkastuksen laatua, mutta sen liiallinen keskittyminen prosessitekijöihin
nähtiin laatua rasittavana tekijänä. Nämä negatiiviset vaikutukset koettiin myös sitä voimakkaampina
mitä pienemmästä tilintarkastustoimeksiannosta on kyse. Tutkimuksessa havaittiin myös,
että laaduntarkastuksien keskittyminen liialti tilintarkastuksen prosessitekijöihin sekä puutteellinen
vuorovaikutus valvojan ja valvottavan välillä aiheuttavat negatiivisia vaikutuksia tilintarkastuksen
resursseissa. Lisäksi vuorovaikutuksen puutteen nähtiin myös aiheuttavan epätietoisuutta koko tilintarkastusalalla
ja vaikuttavan näin negatiivisesti myös tilintarkastuksen laatuun
avainasemassa vakaiden markkinoiden ylläpitämisessä. Koska tilintarkastuksen yhteiskunnallisen
vastuun voidaan nähdä olevan merkittävä, on tilintarkastuksen laadun oltava myös tarpeeksi korkealla
tasolla. Tilintarkastuksen laadusta ovat kiinnostuneita käytännössä kaikki tilintarkastuksen sidosryhmät
ja tämä laaja kiinnostus tekee tilanteen myös ongelmalliseksi, sillä tilintarkastuksen
laatu käsitteenä muodostuu aina yksilön oman tulkinnan kautta. Laadun määritelmän monitulkintaisuus
luo myös mielenkiintoisen lähtökohdan ulkoiselle laadunvalvonnalle ja sen merkitykselle tilintarkastuksen
laadun muodostumisessa.
Tutkimuksessa syvennytään tilintarkastuksen laadun määritelmään IAASB:n luomaa laadun viitekehystä
mukaillen ja pyritään avaamaan tilintarkastuksen laadun muodostumisen avaintekijöitä. Tätä
luotua viitekehystä peilataan tilintarkastajien ulkoiseen laaduntarkastukseen ja pyritään selvittämään,
mikä merkitys Suomessa toteutetuilla ulkoisilla laaduntarkastuksilla on tilintarkastuksen laadun
muodostumiseen. Tämän lisäksi tutkielman teemoja vertaillaan vielä isojen ja pienien tilintarkastustoimeksiantojen
näkökulmista ja pyritään näin havaitsemaan mahdolliset eroavaisuudet niiden
välillä. Tutkielmassa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto on kerätty
kuuden tilintarkastajan teemahaastatteluista.
Tutkimuksessa havaittiin, että tilintarkastuksen laadun määritelmät olivat hyvin samankaltaisia keskenään
ja tilintarkastustoimeksiantojen koolla ei ole vaikutusta laadun määritelmään. Tämän lisäksi
tilintarkastuksen laadun merkittävimpänä avaintekijänä nähtiin tilintarkastajien omat resurssit kuten
esimerkiksi ammattiaito ja pätevyys. Tilintarkastajien ulkoisilla laaduntarkastuksilla nähtiin kuitenkin
olevan kaksijakoinen vaikutus tilintarkastuksen laatuun. Toisaalta laaduntarkastuksien nähtiin
yleisellä tasolla nostavan tilintarkastuksen laatua, mutta sen liiallinen keskittyminen prosessitekijöihin
nähtiin laatua rasittavana tekijänä. Nämä negatiiviset vaikutukset koettiin myös sitä voimakkaampina
mitä pienemmästä tilintarkastustoimeksiannosta on kyse. Tutkimuksessa havaittiin myös,
että laaduntarkastuksien keskittyminen liialti tilintarkastuksen prosessitekijöihin sekä puutteellinen
vuorovaikutus valvojan ja valvottavan välillä aiheuttavat negatiivisia vaikutuksia tilintarkastuksen
resursseissa. Lisäksi vuorovaikutuksen puutteen nähtiin myös aiheuttavan epätietoisuutta koko tilintarkastusalalla
ja vaikuttavan näin negatiivisesti myös tilintarkastuksen laatuun