Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaan luovuuden tukeminen ja edistäminen yläkoulun käsitöissä

Nurmi, Marie (2020-04-03)

Oppilaan luovuuden tukeminen ja edistäminen yläkoulun käsitöissä

Nurmi, Marie
(03.04.2020)
Katso/Avaa
Nurmi_Marie_opinnayte.pdf (1.895Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042219973
Tiivistelmä
Tutkimuksessani avaan yleisesti sekä käsityön että luovuuden käsitteitä ja luovuuden tukemista käsitöissä. Tutkimuksen avulla pyrin saamaan löytämään tapoja, joiden avulla opettaja kannustaa ja edistää oppilaan luovuutta. Luovuus on uusia ideoita tuottavaa ajattelua, ongelman ratkaisua sekä syventymistä uusiin näkökulmiin ja toimintatapoihin (Amabile & Kramer 2012, 57; Bergström 1984; Koski, Tuominen & Kärkkäinen 2005, 27). Eli luovuutta on kokonainen työprosessi, ei vain sen tuotos. Tästä tutkimuksessa on kysymys. Ei käsityötuotteiden luovuusarvosta vaan oppilaan luovasta prosessista ja siihen kannustamisesta.

Tutkimus on kvalitatiivinen empiirinen tutkimus, joka toteutettiin tapaustutkimuksena (case study). Tutkimusmetodina käytettiin systemaattista suoraa ja avointa havainnointia. Aineistonkeruu ja -analyysi perustuvat ennalta-asetettuun teoriapohjaiseen käsitejärjestelmään. Aineisto luokiteltiin ja analysoitiin asetettujen kategorioiden mukaan. Tulokset on esitetty, avattu ja analysoitu laadullisesti sekä erilaisten kaavioiden avulla.

Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät varsin monipuolisesti erilaisia luovuuden tukemisen elementtejä opetuksessaan. Luovuuden tukemisen määrä on riippuvainen opettajasta. Opettajat tukivat oppilaiden luovuutta muun muassa antamalla heille haasteita, kehuja, vapauksia ja valinnanmahdollisuuksia. Kuitenkin puututtiin sellaiseen luovaan toimintaan rajoittavasti, joka kohdistui luvattomiin tai vaarallisiin tekoihin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9103]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste