Oppilaan luovuuden tukeminen ja edistäminen yläkoulun käsitöissä
Nurmi, Marie (2020-04-03)
Oppilaan luovuuden tukeminen ja edistäminen yläkoulun käsitöissä
Nurmi, Marie
(03.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042219973
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042219973
Tiivistelmä
Tutkimuksessani avaan yleisesti sekä käsityön että luovuuden käsitteitä ja luovuuden tukemista käsitöissä. Tutkimuksen avulla pyrin saamaan löytämään tapoja, joiden avulla opettaja kannustaa ja edistää oppilaan luovuutta. Luovuus on uusia ideoita tuottavaa ajattelua, ongelman ratkaisua sekä syventymistä uusiin näkökulmiin ja toimintatapoihin (Amabile & Kramer 2012, 57; Bergström 1984; Koski, Tuominen & Kärkkäinen 2005, 27). Eli luovuutta on kokonainen työprosessi, ei vain sen tuotos. Tästä tutkimuksessa on kysymys. Ei käsityötuotteiden luovuusarvosta vaan oppilaan luovasta prosessista ja siihen kannustamisesta.
Tutkimus on kvalitatiivinen empiirinen tutkimus, joka toteutettiin tapaustutkimuksena (case study). Tutkimusmetodina käytettiin systemaattista suoraa ja avointa havainnointia. Aineistonkeruu ja -analyysi perustuvat ennalta-asetettuun teoriapohjaiseen käsitejärjestelmään. Aineisto luokiteltiin ja analysoitiin asetettujen kategorioiden mukaan. Tulokset on esitetty, avattu ja analysoitu laadullisesti sekä erilaisten kaavioiden avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät varsin monipuolisesti erilaisia luovuuden tukemisen elementtejä opetuksessaan. Luovuuden tukemisen määrä on riippuvainen opettajasta. Opettajat tukivat oppilaiden luovuutta muun muassa antamalla heille haasteita, kehuja, vapauksia ja valinnanmahdollisuuksia. Kuitenkin puututtiin sellaiseen luovaan toimintaan rajoittavasti, joka kohdistui luvattomiin tai vaarallisiin tekoihin.
Tutkimus on kvalitatiivinen empiirinen tutkimus, joka toteutettiin tapaustutkimuksena (case study). Tutkimusmetodina käytettiin systemaattista suoraa ja avointa havainnointia. Aineistonkeruu ja -analyysi perustuvat ennalta-asetettuun teoriapohjaiseen käsitejärjestelmään. Aineisto luokiteltiin ja analysoitiin asetettujen kategorioiden mukaan. Tulokset on esitetty, avattu ja analysoitu laadullisesti sekä erilaisten kaavioiden avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat käyttävät varsin monipuolisesti erilaisia luovuuden tukemisen elementtejä opetuksessaan. Luovuuden tukemisen määrä on riippuvainen opettajasta. Opettajat tukivat oppilaiden luovuutta muun muassa antamalla heille haasteita, kehuja, vapauksia ja valinnanmahdollisuuksia. Kuitenkin puututtiin sellaiseen luovaan toimintaan rajoittavasti, joka kohdistui luvattomiin tai vaarallisiin tekoihin.