AAC-menetelmien tuntemus ja käyttö perusopetuksen erityisopettajilla
Honko, Heli (2020-03-17)
Honko, Heli
17.03.2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722485
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722485
Tiivistelmä
Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät eli AAC-menetelmät (AAC Augmentavive – tukeva, vahvistava; alternative – vaihtoehtoinen, korvaava ja Communication – kommunikointi) kasvavat ja muuttuvat koko ajan.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia perusopetuksessa työskentelevien erityisopettajien AAC-menetelmien tuntemusta ja käyttöä eli sitä, kuinka paljon he ovat saaneet eri menetelmiin koulutusta, miten paljon he niitä käyttävät ja missä tilanteissa.
Käyn läpi eri AAC-menetelmiä ja myös erilaisia vammaryhmä, jotka voivat tarvita vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä. Käsittelen myös Kelan tulkkauspalvelua.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia perusopetuksessa työskentelevien erityisopettajien AAC-menetelmien tuntemusta ja käyttöä eli sitä, kuinka paljon he ovat saaneet eri menetelmiin koulutusta, miten paljon he niitä käyttävät ja missä tilanteissa.
Käyn läpi eri AAC-menetelmiä ja myös erilaisia vammaryhmä, jotka voivat tarvita vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä. Käsittelen myös Kelan tulkkauspalvelua.