HELLO - BYE BYE! : Kommunikatiiviset ja toiminnalliset opetusmenetelmät varhennetussa englanninopetuksessa 1. luokalla.
Kallio, Jonna; Koskenoja, Noora (2020-04-09)
Kallio, Jonna
Koskenoja, Noora
09.04.2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822745
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822745
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkimuksessa kerättiin tietoa erilaisista kommunikatiivisista ja toiminnallisista opetusmenetelmistä, joita opettajat käyttävät varhennetussa eng- lanninopetuksessa 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, mitä tavoitteita opettajat pitävät tärkeinä suunnitellessaan varhennettuja kieltentunteja sekä onko oppimisympä- ristöllä vaikutusta opetusmenetelmän valintaan.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla oppitun- teja ja haastattelemalla opettajia. Videoaineisto analysoitiin hyödyntämällä teo- rialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa teoriapohjana toimi Huttusen (2003) viisi kommunikatiivisen oppitunnin periaatetta, jota sovellettiin alakoulukontekstiin. Vi- deoaineisto vastasi kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Haastattelu- aineiston pohjalta saatiin vastauksia kolmanteen tutkimuskysymykseen.
Tulokset osoittivat, että 1. luokan varhennetuilla englannintunneilla kommunika- tiivisia opetusmenetelmiä käytettiin huomattavasti vähemmän kuin toiminnallisia opetusmenetelmiä. Huttusen (2003) viidestä kommunikatiivisen oppitunnin peri- aatteesta toteutuivat 1. osallistumisen periaate, 2. sitoutumisen periaate sekä 3. vastavuoroisuuden periaate. Toiminnallisista opetusmenetelmistä eniten käy- tössä olivat pelit, sitten laulut, leikit, draama ja sadut.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla oppitun- teja ja haastattelemalla opettajia. Videoaineisto analysoitiin hyödyntämällä teo- rialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa teoriapohjana toimi Huttusen (2003) viisi kommunikatiivisen oppitunnin periaatetta, jota sovellettiin alakoulukontekstiin. Vi- deoaineisto vastasi kahteen ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Haastattelu- aineiston pohjalta saatiin vastauksia kolmanteen tutkimuskysymykseen.
Tulokset osoittivat, että 1. luokan varhennetuilla englannintunneilla kommunika- tiivisia opetusmenetelmiä käytettiin huomattavasti vähemmän kuin toiminnallisia opetusmenetelmiä. Huttusen (2003) viidestä kommunikatiivisen oppitunnin peri- aatteesta toteutuivat 1. osallistumisen periaate, 2. sitoutumisen periaate sekä 3. vastavuoroisuuden periaate. Toiminnallisista opetusmenetelmistä eniten käy- tössä olivat pelit, sitten laulut, leikit, draama ja sadut.