What the b*g? Hyönteisruokapakkaus brändipersoonan viestijänä
Hokkanen, Iida (2020-04-21)
What the b*g? Hyönteisruokapakkaus brändipersoonan viestijänä
Hokkanen, Iida
(21.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722524
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722524
Tiivistelmä
Hyönteisruoka on jatkuvasti paremmin länsimaisten kuluttajien tietoisuudessa, mutta sen haasteena on edelleen kuluttajien laajemman hyväksynnän saaminen. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on analysoida hyönteisruokapakkausta brändipersoonan viestijänä. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä turkulaisen hyönteisruokayritys Entiksen kanssa, jossa tutkija toimii yhtenä perustajaosakkaista. Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja puolistruktuoituihin yksilöhaastatteluihin osallistui 3 yrityksen edustajaa ja 7 yrityksen asiakasta. Tutkimuksessa löydettiin viitteitä siitä, millainen brändin persoonaa viestivä hyönteisruokapakkaus voi kannustaa kuluttajaa ostamaan hyönteisruokatuotteita, sillä tutkimuksen tulokset osoittavat suurta yhtenevyyttä yrityksen tavoitellun ja asiakkaiden tulkitseman brändipersoonan välillä. Yrityksen keinoja helpottaa hyönteisruuan kulutuspäätöstä voidaan myös pitää haastatteluaineiston mukaan onnistuneina. Tärkein tutkimustulos liittyy brändi-identiteetin peilaamiseen ja sen huomioimiseen, että ilman läheistä brändisuhdetta kuluttaja voi pelätä muiden ihmisten mielipiteitä hänestä itsestään, ja jättää hyönteisruokatuotteen siksi ostamatta. Huomionarvoista on, että tutkimus toteutettiin hyönteisruokaa arjessaan jo valmiiksi kuluttaville ihmisille. Mikäli tutkimus toteutettaisiin hyönteisruokaan tottumattomille ihmisille, tutkimustuloksissa voisivat korostua eri asiat. Kuluttajapsykologiassa hyönteisruuan kuluttamisen takana on siis edelleen paljon tutkittavaa ja yleistettävissä olevaa tietoa varten vaadittaisiin laajempaa tutkimusta aiheesta. Mielenkiintoista olisikin tutkia brändipersoonan vaikutusta ostopäätökseen kvantitatiivisesti niin, että tutkimuksessa käytettäisiin useampia, vaihtoehtoisia hyönteisruokapakkauksia. Tutkimus kuitenkin antaa arvokasta tietoa sekä kohdeyritykselle, että muille hyönteisruokaa kaupallistaville yrityksille siitä, millaisia ajatuksia hyönteisruokaa ostavilla asiakkailla on sekä kohdeyrityksen tuotteista, että hyönteisruuasta yleisesti.