ALKUKASVATUSIKÄISTEN LASTEN LUKEMINEN : Iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutus lukemiseen ja sen yhteisöllisyyteen
Henriksson, Kaisa (2020-04-06)
ALKUKASVATUSIKÄISTEN LASTEN LUKEMINEN : Iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutus lukemiseen ja sen yhteisöllisyyteen
Henriksson, Kaisa
(06.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050525083
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050525083
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää alkukasvatusikäisten ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaiden lukemisasenteita sekä tutkia luokissa olleen iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutuksia oppilaiden lukemiseen ja perheen yhteisöllisyyteen. Iltasatukirjahyllytoiminta on osa vuonna 2017 alkanutta TARU -Tarinoilla lukijaksi hanketta.
Tutkielmaan osallistui yhteensä 52 oppilasta, joista ensimmäisen vuosiluokan oppilaita oli 32 ja toisen vuosiluokan oppilaita 20. Aineisto kerättiin keväällä 2019. Tutkielman kvantitatiivinen aineisto on kerätty Turun yliopiston tutkijan Tuula Merisuo-Stormin kehittämillä kyselylomakkeilla, joilla mitataan vastaajan lukemisasennetta. Kvalitatiivinen iltasatukirjahyllytoimintaa käsittelevä aineisto kerättiin haastatteluilla. Kyselylomakkeiden avulla tutkittiin oppilaiden lukemisasenteita, haastatteluilla puolestaan iltasatukirjahyllytoimintaa. Tutkielman aineisto analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin keinoin.
Lukemisasenteita tutkittiin neljän eri lukemisen kategorian avulla. Tulososiossa esitellään näiden kategorioiden tuloksia peruskoulun ensimmäisellä ja toisella vuosiluokalla sekä verrataan näitä kahta vuosiluokkaa toisiinsa. Iltasatukirjahyllytoiminnan tuloksia tarkastellaan luokkakohtaisesti. Haastattelujen sitaattien avulla esitellään oppilaskohtaisia kokemuksia iltasatukirjahyllytoiminnasta.
Tutkielman tulokset osoittivat, että ensiluokkalaisten vastaukset lukemisasenteita tarkastelevissa kysymyksissä olivat yleisesti myönteisimpiä kuin toisluokkalaisilla. Ensiluokkalaisten ja toisluokkalaisten välillä havaittiin tilastollisesti merkitsevä eroavaisuus lukemisasenteessa ja opiskeluasenteessa. Tutkittaessa iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutuksia oppilaiden kiinnostukseen kirjoja ja lukemista kohtaan havaittiin, että iltasatukirjahyllytoiminta lisäsi mielenkiintoa lukemiseen keskimäärin jonkin verran. Lukemisen lisääntymistä perusteltiin esimerkiksi aikaista pidempien kirjojen lukemisella. Kysyttäessä iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutuksista kirjoista kiinnostumiseen, oppilaiden vastaukset sijoittuivat keskimäärin vastausvaihtoehtojen paljon ja jonkin verran välille. Iltasatukirjahyllytoiminnan koettiin keskimäärin lisäävän lukemisen yhteisöllisyyttä jonkin verran.
Pohdintaosiossa tarkastellaan ensimmäisen ja toisen vuosiluokan lukemisasenteiden eroavaisuuksia sekä iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutuksia oppilaiden lukemiseen ja perheen yhteisöllisyyteen. Lisäksi käsitellään tutkielman luotettavuutta, eettisyyttä ja jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Tutkielmaan osallistui yhteensä 52 oppilasta, joista ensimmäisen vuosiluokan oppilaita oli 32 ja toisen vuosiluokan oppilaita 20. Aineisto kerättiin keväällä 2019. Tutkielman kvantitatiivinen aineisto on kerätty Turun yliopiston tutkijan Tuula Merisuo-Stormin kehittämillä kyselylomakkeilla, joilla mitataan vastaajan lukemisasennetta. Kvalitatiivinen iltasatukirjahyllytoimintaa käsittelevä aineisto kerättiin haastatteluilla. Kyselylomakkeiden avulla tutkittiin oppilaiden lukemisasenteita, haastatteluilla puolestaan iltasatukirjahyllytoimintaa. Tutkielman aineisto analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin keinoin.
Lukemisasenteita tutkittiin neljän eri lukemisen kategorian avulla. Tulososiossa esitellään näiden kategorioiden tuloksia peruskoulun ensimmäisellä ja toisella vuosiluokalla sekä verrataan näitä kahta vuosiluokkaa toisiinsa. Iltasatukirjahyllytoiminnan tuloksia tarkastellaan luokkakohtaisesti. Haastattelujen sitaattien avulla esitellään oppilaskohtaisia kokemuksia iltasatukirjahyllytoiminnasta.
Tutkielman tulokset osoittivat, että ensiluokkalaisten vastaukset lukemisasenteita tarkastelevissa kysymyksissä olivat yleisesti myönteisimpiä kuin toisluokkalaisilla. Ensiluokkalaisten ja toisluokkalaisten välillä havaittiin tilastollisesti merkitsevä eroavaisuus lukemisasenteessa ja opiskeluasenteessa. Tutkittaessa iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutuksia oppilaiden kiinnostukseen kirjoja ja lukemista kohtaan havaittiin, että iltasatukirjahyllytoiminta lisäsi mielenkiintoa lukemiseen keskimäärin jonkin verran. Lukemisen lisääntymistä perusteltiin esimerkiksi aikaista pidempien kirjojen lukemisella. Kysyttäessä iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutuksista kirjoista kiinnostumiseen, oppilaiden vastaukset sijoittuivat keskimäärin vastausvaihtoehtojen paljon ja jonkin verran välille. Iltasatukirjahyllytoiminnan koettiin keskimäärin lisäävän lukemisen yhteisöllisyyttä jonkin verran.
Pohdintaosiossa tarkastellaan ensimmäisen ja toisen vuosiluokan lukemisasenteiden eroavaisuuksia sekä iltasatukirjahyllytoiminnan vaikutuksia oppilaiden lukemiseen ja perheen yhteisöllisyyteen. Lisäksi käsitellään tutkielman luotettavuutta, eettisyyttä ja jatkotutkimusmahdollisuuksia.