Esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa tapahtuneet muutokset lapsessa, instituutioiden välisissä toimintaympäristöissä ja -tavoissa : Lapsen, opettajan ja tutkijan näkökulma siirtymävaiheeseen
Ripatti, Jasmin (2020-04-17)
Esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa tapahtuneet muutokset lapsessa, instituutioiden välisissä toimintaympäristöissä ja -tavoissa : Lapsen, opettajan ja tutkijan näkökulma siirtymävaiheeseen
Ripatti, Jasmin
(17.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725620
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725620
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia odotuksia esiopetusikäisellä lapsella on kouluun liittyen, ja miten nämä odotukset toteutuvat. Tarkoituksena oli myös keskittyä yksilöllisiin sekä yhteisöllisiin muutoksiin, jotka korostuivat siirtymävaiheessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena pitkittäistutkimuksena kahdessa osassa, huhtikuussa 2019 ja helmikuussa 2020. Tutkimukseen osallistui kaksi esiopetusryhmää ja kaksi ensimmäistä luokkaa kahdesta eri koulusta. Tutkimus toteutettiin empiirisenä tapaustutkimuksena (case study), jolloin tutkimus kohdistettiin yksittäisiin tapauksiin ja ryhmiin omassa luonnollisessa ympäristössään. Suoritin haastattelut neljälle tutkimusluvan saaneelle lapselle (n=4) sekä kyselylomakkeet jaoin neljälle opettajalle (n=4). Kuten tapaustutkimukselle on tyypillistä, keräsin tutkimuksen aineiston havainnoinnin, haastatteluiden ja kyselylomakkeiden välityksellä, jotka litteroitiin dokumentoiduiksi kokonaisuuksiksi. Aineiston analysointi tapahtui aineistosidonnaisesti sisältöanalyysina. Tulokset nostivat esiin jo aikaisempien tutkimuksen pohjalta korostuneet ilmiöt, kuten oppimisympäristön muutoksen vaikutuksen siirtymävaiheessa sekä tärkeäksi koetut sosiaaliset suhteet ja niiden korostuminen esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Yksilökohtaisissa analyyseissa korostuivat oppimismotivaation jatkumo positiivisena sekä tiettyjen aihealueiden kiinnostuksen jatkuvuus yksilötasolla. Tutkimuksessa korostui myös leikin roolin muutos esi- ja alkuopetuksen välisessä siirtymässä. Esiopetuksessa korostunut leikillisyys muuttui alkuopetuksessa pelillisyydeksi. Tutkimuksessa kerätty aineisto mukailee aikaisempaa tutkimusta oppimisympäristön, sosiaalisten suhteiden, pedagogisten käytäntöjen sekä leikin osalta ja niissä tapahtuneita muutoksia niin yksilö- kuin yhteisötasolla.