”Koululla vaan tehdään tukisuunnitelmia, joihin pannaan liibalaabaa” – vanhempien puhetta koulun kolmiportaisesta tuesta
Tuomi, Meri-Tuulia (2020-04-21)
”Koululla vaan tehdään tukisuunnitelmia, joihin pannaan liibalaabaa” – vanhempien puhetta koulun kolmiportaisesta tuesta
Tuomi, Meri-Tuulia
(21.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725640
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725640
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kolmiportainen tuki kuvautuu vanhempien puheessa ja millaista puhetta vanhemmat tuottavat kodin ja koulun yhteistyöstä internetin keskustelupalstalla. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, miten vanhempien kielenkäyttö sekä puhe kuvaa koulun kolmiportaista tukea. Tutkimuksessa tuodaan esille koulun kolmiportainen tuki vanhempien kertomana.
Tutkimus koostui internetin keskustelupalstalle tuotetuista keskusteluista. Kohderyhmänä olivat ne vanhemmat, joiden lapsi tai lapset ovat olleet kolmiportaisen tuen piirissä. Kokonaisuudessaan aineistoni koostuu jo aiemmin keskustelupalstalla käydyistä keskusteluista sekä uusista kommenteista, jotka tulivat keskustelupalstalle uuteen aloitukseen, jonka loin tätä tutkimusta varten. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin mukaisesti.
Tutkimuksen mukaan vanhempien puheessa koulun kolmiportainen tuki jakaantui neljään eri diskurssiin. Opettajan, tuen suunnittelun ja toteutumisen, vertaisryhmän sekä yhteistyön diskurssiin. Eniten vanhempien puheessa tuki kuvautui opettajadiskurssin sekä tuen suunnittelun ja toteutumisen kautta. Suurimmaksi osaksi vanhempien puheessa koulun kolmiportainen tuki kuvautui negatiiviseksi ja vanhempien tyytymättömyys tuen toteutumiseen oli suuri. Vanhempien mukaan opettajilla ei ole riittävää aineenhallinnallisia taitoja opettaa ja antaa tukea sitä tarvitseville. Vanhemmat kyseenalaistivat opettajien ammattitaitoa ja kykyä antaa riittäviä tukimuotoja oppilaille.
Tutkimus koostui internetin keskustelupalstalle tuotetuista keskusteluista. Kohderyhmänä olivat ne vanhemmat, joiden lapsi tai lapset ovat olleet kolmiportaisen tuen piirissä. Kokonaisuudessaan aineistoni koostuu jo aiemmin keskustelupalstalla käydyistä keskusteluista sekä uusista kommenteista, jotka tulivat keskustelupalstalle uuteen aloitukseen, jonka loin tätä tutkimusta varten. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin mukaisesti.
Tutkimuksen mukaan vanhempien puheessa koulun kolmiportainen tuki jakaantui neljään eri diskurssiin. Opettajan, tuen suunnittelun ja toteutumisen, vertaisryhmän sekä yhteistyön diskurssiin. Eniten vanhempien puheessa tuki kuvautui opettajadiskurssin sekä tuen suunnittelun ja toteutumisen kautta. Suurimmaksi osaksi vanhempien puheessa koulun kolmiportainen tuki kuvautui negatiiviseksi ja vanhempien tyytymättömyys tuen toteutumiseen oli suuri. Vanhempien mukaan opettajilla ei ole riittävää aineenhallinnallisia taitoja opettaa ja antaa tukea sitä tarvitseville. Vanhemmat kyseenalaistivat opettajien ammattitaitoa ja kykyä antaa riittäviä tukimuotoja oppilaille.