Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

From Guesses to Personas : The Potential of Automatic Persona Generation (APG) in Targeting Digital Advertising Messages

Kaate, Ilkka (2020-04-24)

From Guesses to Personas : The Potential of Automatic Persona Generation (APG) in Targeting Digital Advertising Messages

Kaate, Ilkka
(24.04.2020)
Katso/Avaa
Pro_gradu_Ilkka_Kaate_23042020.pdf (1.989Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050725538
Tiivistelmä
The role of precisely targeted marketing has grown strongly with the rise of new media such as social media. It is possible to control in digital channels to whom one wants to show advertise- ments but creating the initial targeting parameters and marketing message can be difficult if one is not sure about the target audience. APG, standing for automatic persona generation, enables the usage of existing digital data in persona creation process. With this technique it is possible to reveal fast and precisely up- to-date information of a company’s target audience with accompanied attribute information. Creating marketing message for people-like personas has been shown a powerful method for communicating information on company’s offering. Each company has digital data on their customers gathered one way or another. Data used in this research consists of data gathered by a company called Elämyslahjat during the years on its website users. These data were used to develop personas and lists of characteristics with APG effectiveness of which was then again tested by recruiting thirty marketing professionals to write ads based on these personas and lists of characteristics to Facebook. After this the effectiveness of ads written for personas and for lists of characteristics were compared. The results show that there might be potential for APG to act as a basis for more effective marketing due to its speed in persona creation and preciseness. There were differences between mean click-through-rates (CTR) of ads written for personas and for lists of characteristics. APG shows also potential with its speed to mold data into more understandable form as personas quite rapidly for the purposes of advertising and marketing. This enables the usage of precise target audiences which is a desirable in marketing. The research shows that there is potential for persona-based advertisements as a marketing boosting element in digital environments. This has business-wise significance while it saves time and improves the efficiency of work done in ads creation.
 
Tarkkaan kohdennetun markkinoinnin merkitys on kasvanut voimakkaasti uusien medioiden, kuten sosiaalisten medioiden, esiinmarssin myötä. Digitaalisen markkinoinnin kanavissa on mahdollista tietää tarkasti kenelle mainos näkyy, mutta kohdentaminen ja viestin luominen saattaa silti olla hankalaa, jos ei ole varma kohdeyleisöstään. APG, eli automaattinen persoonien luonti, mahdollistaa olemassa olevan digitaalisen tiedon käyttämisen persoonien luontiprosessissa. Tekniikan avulla on mahdollista selvittää nopeasti ja ajantasaisen tiedon avulla kulloinkin mielenkiinnon alla olevan yrityksen kohderyhmä ominaisuustietoineen. Mainosviestin luominen oikeiden ihmisten kaltaisille persoonille on havaittu tehokkaaksi tavaksi viestiä yrityksen valikoimasta. Kaikilla yrityksillä on sähköistä dataa asiakkaistaan kerättynä tavalla tai toisella. Tutkimuksessa käytetty data koostui Elämyslahjat-nimisen yrityksen vuosien aikana keräämästä verkkosivujen käyttäjädatasta. Tämän datan avulla luotiin algoritmipohjaisesti persoonat ja ominaisuuslistaukset, joiden tehokkuutta mitattiin kolmenkymmenen markkinointiammattilaisen kirjoittamilla mainoksilla Facebookissa. Tutkimuksessa vertailtiin mainosten tehokkuutta kohderyhmissä, kun mainokset oli luotu persoonille tai ominaisuuslistauksille. Lopputulokseksi osoittautui, että APG-metodilla saattaa olla potentiaalia mainosviestin tehostamisessa sen nopeuden ja tarkkuuden ansiosta, sillä erot persoonille kirjoitettujen mainosten klikkausprosentin (click-through-rate, CTR) ja ominaisuuslistauksille kirjoitettujen mainosten klikkausprosentin välillä olivat keskiarvoisesti olemassa. APG:n puolesta puhuu myös sen nopeus persoonien luomisessa, ja sitä kautta se voi olla apuna datan muokkaamisessa mainonnassa käytettävään muotoon. Tämä mahdollistaa tarkkaan rajatun kohderyhmän käyttämisen mainonnassa, mikä on yleisesti markkinoinnin alalla arvostettua. Tutkimus antaa tuloksen siitä, että persoonapohjaisesti luoduilla mainoksilla on potentiaalia mainonnan tehostamisessa digitaalisessa ympäristössä. Tällä on liiketoiminnallista merkitystä aikaa säästävästi ja toiminnan tehoa nostavasti.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste