Opettajien ja vanhempien käsityksiä keskinäisestä yhteydenpidosta
Iso-Ilomäki, Sonja; Mäki, Riina (2020-04-08)
Opettajien ja vanhempien käsityksiä keskinäisestä yhteydenpidosta
Iso-Ilomäki, Sonja
Mäki, Riina
(08.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127238
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127238
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ja vanhempien käsityksiä keskinäisestä yhteydenpidosta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajat ja vanhemmat määrittelevät yhteydenpidon ja millainen merkitys yhteydenpidolle annetaan. Toimivan yhteydenpidon kannalta on olennaista tiedostaa yhteydenpitoa edesauttavat ja rajoittavat tekijät, joten kartoitimme tutkimuksessamme näihin teemoihin liittyviä opettajien ja vanhempien näkemyksiä.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelujen muodossa. Tutkimukseen osallistui neljä opettajaa ja seitsemän vanhempaa. Haastateltaviin opettajiin otettiin yhteyttä henkilökohtaisesti ja haastateltavat vanhemmat tavoitettiin opettajien lähettämän Wilma-viestin välityksellä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan opettajat ja vanhemmat määrittelevät yhteydenpitoon kuuluvan ensisijaisesti Wilman, vanhempainvartit ja vanhempainillat sekä puhelut. Yhteydenpidon päämääränä on lapsen hyvinvointi sekä kasvun ja kehityksen tukeminen. Toimivan yhteydenpidon tunnusmerkkeinä pidetään opettajan ja vanhemman välistä vastavuoroista vuorovaikutussuhdetta, luottamusta, avoimuutta sekä oikeanlaista asennetta. Lisäksi tuloksista ilmenee Wilma-verkkosovelluksen merkitys sujuvassa yhteydenpidossa. Yhteydenpitoa rajoittavina tekijöinä koetaan ajan puute, yhteisen kielen puuttuminen sekä tavoitettavuuteen liittyvät ongelmat.
Toteutimme tutkimuksen laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelujen muodossa. Tutkimukseen osallistui neljä opettajaa ja seitsemän vanhempaa. Haastateltaviin opettajiin otettiin yhteyttä henkilökohtaisesti ja haastateltavat vanhemmat tavoitettiin opettajien lähettämän Wilma-viestin välityksellä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan opettajat ja vanhemmat määrittelevät yhteydenpitoon kuuluvan ensisijaisesti Wilman, vanhempainvartit ja vanhempainillat sekä puhelut. Yhteydenpidon päämääränä on lapsen hyvinvointi sekä kasvun ja kehityksen tukeminen. Toimivan yhteydenpidon tunnusmerkkeinä pidetään opettajan ja vanhemman välistä vastavuoroista vuorovaikutussuhdetta, luottamusta, avoimuutta sekä oikeanlaista asennetta. Lisäksi tuloksista ilmenee Wilma-verkkosovelluksen merkitys sujuvassa yhteydenpidossa. Yhteydenpitoa rajoittavina tekijöinä koetaan ajan puute, yhteisen kielen puuttuminen sekä tavoitettavuuteen liittyvät ongelmat.