Johtajuuden oppiminen : Uusien esimiesten kokemukset ja haasteet
Salin, Riikka (2020-04-17)
Johtajuuden oppiminen : Uusien esimiesten kokemukset ja haasteet
Salin, Riikka
(17.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127232
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127232
Tiivistelmä
Johtamisen kehittäminen nähdään yhä tärkeämpänä tekijänä yritysten menestyksen kannalta. Kokemuksien on todettu opettavan tärkeitä johtamisen taitoja ja varsinkin ensimmäisessä esimiestehtävässä aloittaminen on tärkeä siirtymävaihe johtajuuden kehityksen ja oppimisen kannalta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä odotuksia uusilla esimiehillä oli liittyen esimiestyöskentelyyn ja miten nämä odotukset ovat toteutuneet esimiestyön arjessa liittyen ensimmäiseen esimiestehtävään. Tutkimuksessa haluttiin myös tietää tekijöistä, jotka olivat tukeneet uusia esimiehiä johtajuuden oppimisessa ja auttaneet esimiestyön arjen hallinnassa ja haasteissa. Tutkimuksen teemahaastatteluihin osallistui kymmen uutta esimiestä, jotka toimivat ensimmäistä kertaa esimiestehtävässä ja olivat toimineet esimiehen roolissa enintään kaksi vuotta. Tulokset osoittivat, että esimiestyön haasteet ja yllätykset liittyivät muiden johtamiseen, omaan osaamisen ja uuden roolin omaksumiseen sekä työn hallintaan. Lisäksi esimiestyöhön liittyi erilaisia haastavia ristiriitaisuuksia. Kaikkein merkityksellisimmät tekijät oppimisen ja kehittymisen kannalta olivat käytännön kautta oppiminen ja epämuodollinen sosiaalinen tuki. Erityisesti työkavereiden merkitys nousi esiin. Koulutuksien, opintojen, perehdytyksen ja HR: n rooli johtajuuden oppimisessa koettiin pienemmäksi kuin käytännön kautta oppimisen ja epämuodollisemman sosiaalisen tuen. Koulutuksien, opintojen ja perehdytyksen koettiin antavan tietyt perustiedot esimiehenä toimimiselle, mutta monet kokivat, että esimiestyön oppii vasta käytännön työssä.