Brändimarkkinointi menestyksen avaimena kansainvälisessä verkkokaupassa : Tapaus: suomalainen pk-yritys
Peltonen, Fanny (2020-04-07)
Brändimarkkinointi menestyksen avaimena kansainvälisessä verkkokaupassa : Tapaus: suomalainen pk-yritys
Peltonen, Fanny
(07.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051126014
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051126014
Tiivistelmä
Kulutustottumusten muuttumisen myötä yrityksiltä odotetaan yhä useammin moderneja toimintatapoja kuten verkkokaupan harjoittamista. Kuluttaminen on siirtynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana vaiheittaisesti verkkoon ja viime vuosien aikana kehittyminen on ollut nopeinta. Verkkokauppakuluttaminen on ollut maailmalla suuressa suosiossa, mutta Suomessa kehityksen on tutkittu olevan jäljessä esimerkiksi muihin Pohjoismaihin verrattuna. Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitä kansainvälinen verkkokauppa tarkoittaa suomalaisille pk-yrityksille ja mitä brändimarkkinoinnissa tulee ottaa huomioon kansainvälisessä konseptissa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka toimeksiantajana toimi suomalainen pk-yritys. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin kohdeyritykselle sekä verkkokaupan ja markkinoinnin asiantuntijoille. Tutkimuksen perusteella suomalaisten yritysten liiketoiminnan kansainvälistäminen on perusteltua, koska markkina-alueena Suomi voi jäädä liian pieneksi ja kasvua on haettava ulkomailta. Kansainvälinen verkkokauppa tuo mukanaan sellaisia hyötyjä, mitä perinteinen kauppa ei mahdollista. Sen myötä jakelutiet lyhenevät, jolloin välikäsien poisjättäminen on mahdollista ja täten myös yrityksen kate paranee. Koska kansainvälistymisen myötä markkina-alueet kasvavat, myös kilpailu kovenee. Tällöin yrityksen tulee miettiä, miten se voisi erottua muista kilpailijoistaan. Tämä vaatii yritykseltä brändimarkkinointia, jota tulee toteuttaa suunnitelmallisesti ja huolellisen ennakkoanalyysin pohjalta.
Kansainvälinen verkkokauppa edellyttää brändimarkkinointia: yritys ei voi odottaa, että kuluttajat automaattisesti löytäisivät sen tuotteet. Onnistunut brändimarkkinointi vaatii markkinoinnin kokonaisvaltaista ymmärrystä aina yrityksen johtotasolta lähtien. Jotta brändimarkkinointi voisi onnistua, vaatii se ennakkoanalyysin tekoa kohdemarkkinoista ja yrityksen tulee ymmärtää, millaisia kilpailijoita ja asiakkaita sillä on. Pelkkä brändimarkkinoinnin toteutus ei riitä; sitä tulee myös mitata jälkikäteen ja yrityksen on tehtävä jatkuvaa analyysia kustakin markkina-alueesta. Kokonaisuudessaan brändimarkkinointi on monikerroksinen kompleksi, joka edellyttää yritykseltä perehtyneisyyttä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka toimeksiantajana toimi suomalainen pk-yritys. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin kohdeyritykselle sekä verkkokaupan ja markkinoinnin asiantuntijoille. Tutkimuksen perusteella suomalaisten yritysten liiketoiminnan kansainvälistäminen on perusteltua, koska markkina-alueena Suomi voi jäädä liian pieneksi ja kasvua on haettava ulkomailta. Kansainvälinen verkkokauppa tuo mukanaan sellaisia hyötyjä, mitä perinteinen kauppa ei mahdollista. Sen myötä jakelutiet lyhenevät, jolloin välikäsien poisjättäminen on mahdollista ja täten myös yrityksen kate paranee. Koska kansainvälistymisen myötä markkina-alueet kasvavat, myös kilpailu kovenee. Tällöin yrityksen tulee miettiä, miten se voisi erottua muista kilpailijoistaan. Tämä vaatii yritykseltä brändimarkkinointia, jota tulee toteuttaa suunnitelmallisesti ja huolellisen ennakkoanalyysin pohjalta.
Kansainvälinen verkkokauppa edellyttää brändimarkkinointia: yritys ei voi odottaa, että kuluttajat automaattisesti löytäisivät sen tuotteet. Onnistunut brändimarkkinointi vaatii markkinoinnin kokonaisvaltaista ymmärrystä aina yrityksen johtotasolta lähtien. Jotta brändimarkkinointi voisi onnistua, vaatii se ennakkoanalyysin tekoa kohdemarkkinoista ja yrityksen tulee ymmärtää, millaisia kilpailijoita ja asiakkaita sillä on. Pelkkä brändimarkkinoinnin toteutus ei riitä; sitä tulee myös mitata jälkikäteen ja yrityksen on tehtävä jatkuvaa analyysia kustakin markkina-alueesta. Kokonaisuudessaan brändimarkkinointi on monikerroksinen kompleksi, joka edellyttää yritykseltä perehtyneisyyttä.