Eettisen kuluttajan tiedonhaku ennen ostopäätöstä : Tarkastelussa luonnonkosmetiikan tuotekategoria
Skogström, Leena (2020-05-03)
Eettisen kuluttajan tiedonhaku ennen ostopäätöstä : Tarkastelussa luonnonkosmetiikan tuotekategoria
Skogström, Leena
(03.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127239
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127239
Tiivistelmä
Yhä useampi kuluttaja on kiinnostunut tuotteiden eettisyydestä ja vastuullisuudesta. Kuluttajat vaativat entistä enemmän tietoa tuotteista ja niiden eettisyydestä. Vaikka yhä useammat yritykset ovat alkaneet kertoa tuotteidensa eettisyydestä, ei luotettavan tiedon löytäminen kuitenkaan ole aina helppoa. Tässä pro gradu –tutkielmassa analysoidaan eettisten kuluttajien tiedonhakua ennen ostopäätöstä luonnonkosmetiikan tuotekategoriassa. Kuluttajilta selvitettiin minkälaista tietoa he etsivät, mitä kanavia he käyttävät ja minkälaisia haasteita he kohtaavat tiedonhaussa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla eettisiä kuluttajia teemahaastatteluin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eettiset kuluttajat ovat yleensä kriittisempiä kohtaamaansa tietoa kohtaan ja he käyttävät enemmän aikaa ostopäätösten tekemiseen ja tiedonhakuun. Eettisyyteen liittyvää tietoa haetaan luonnonkosmetiikan kategoriassa kuitenkin vähemmän kuin tietoa tuotteen ominaisuuksista, hinnasta ja laadusta. Tietoa haetaan erityisesti verkosta, joka koetaan helpoimmaksi kanavaksi etsiä tietoa. Verkossa olevaa tietoa on myös helpompi vertailla luotettavuuden kannalta. Tiedonhaussa koetut haasteet liittyvät tiedon sisältöön, löydettävyyteen ja omiin rajoituksiin kuten kielitaitoon tai ajan puutteeseen. Suuresta tiedon määrästä on vaikea löytää luotettavaa tietoa, joka on tarpeeksi kattavaa ja yksityiskohtaista, niin ettei tiedonhausta tule liian vaikeaa ja aikaa vievää.
Tutkimuksen tulokset tukevat pääosin aiempaa tutkimusta eettisistä kuluttajista ja tiedonhaun haasteista, mutta tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, etteivät eettiset kuluttajat aina toimi itselleen tyypilliseen tapaan etsiessään tietoa luonnonkosmetiikasta. Tietoa luonnonkosmetiikan eettisyydestä haetaan vähemmän, sillä kuluttajat pitävät tuotteen saamaa sertifikaattia riittävänä todisteena eettisyydestä. Kuluttajat keskittyvätkin muiden ominaisuuksien, kuten hinnan ja laadun, vertailuun
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla eettisiä kuluttajia teemahaastatteluin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eettiset kuluttajat ovat yleensä kriittisempiä kohtaamaansa tietoa kohtaan ja he käyttävät enemmän aikaa ostopäätösten tekemiseen ja tiedonhakuun. Eettisyyteen liittyvää tietoa haetaan luonnonkosmetiikan kategoriassa kuitenkin vähemmän kuin tietoa tuotteen ominaisuuksista, hinnasta ja laadusta. Tietoa haetaan erityisesti verkosta, joka koetaan helpoimmaksi kanavaksi etsiä tietoa. Verkossa olevaa tietoa on myös helpompi vertailla luotettavuuden kannalta. Tiedonhaussa koetut haasteet liittyvät tiedon sisältöön, löydettävyyteen ja omiin rajoituksiin kuten kielitaitoon tai ajan puutteeseen. Suuresta tiedon määrästä on vaikea löytää luotettavaa tietoa, joka on tarpeeksi kattavaa ja yksityiskohtaista, niin ettei tiedonhausta tule liian vaikeaa ja aikaa vievää.
Tutkimuksen tulokset tukevat pääosin aiempaa tutkimusta eettisistä kuluttajista ja tiedonhaun haasteista, mutta tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, etteivät eettiset kuluttajat aina toimi itselleen tyypilliseen tapaan etsiessään tietoa luonnonkosmetiikasta. Tietoa luonnonkosmetiikan eettisyydestä haetaan vähemmän, sillä kuluttajat pitävät tuotteen saamaa sertifikaattia riittävänä todisteena eettisyydestä. Kuluttajat keskittyvätkin muiden ominaisuuksien, kuten hinnan ja laadun, vertailuun