Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"No Haloo, varmaan jotain ongelmia"!? : Miten kolmiportainen tukimalli toteutuu käytännössä perusasteen alaluokilla

Rintala, Elina (2020-04-29)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Rintala_Elina_opinnayte.pdf (784.2Kb)
Lataukset: 

avoin
Rintala, Elina
29.04.2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127242
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla kolmiportaisen tuen toteutumista käytännön tasolla perusasteen alaluokilla. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten kouluissa on valmistauduttu opettamaan oppilaita tuen eri portailta sekä pedagogisten asiakirjojen laatimiseen liittyviä käytäntöjä. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat Suomen peruskouluissa 1.-6. luokilla työskentelevät opettajat, joiden luokissa tai opetusryhmissä opiskelee oppilaita kolmiportaisen tuen eri portailta. Enemmistö vastaajista toimi luokanopettajana, joten tuloksissa painottuu luokanopettajien kuvaus aiheesta. Kyseessä on kuivaileva tutkimus, joka pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka asiat ovat. Tutkimus on laadullinen fenomenologinen tutkimus. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, joka julkaistiin kahdessa opetusalan Facebook-ryhmässä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Ennen tutkimusta tarkasteltiin suomalaisen erityisopetuksen kehitystä ja toimenpiteitä, jotka ovat johtaneet kolmiportaisen tukimallin syntymiseen. Kolmiportainen tukimalli tähtää inklusiiviseen opetukseen, jolloin opetus järjestetään pääsääntöisesti oppilaan lähikoulussa. Kolmiportaisessa tukimallissa tuki tuodaan oppilaan luo hänen omaan, luonnolliseen oppimisympäristöönsä. Tutkimuksessa selvisi, että opettajilla on monipuolisesti käytössään erilaisia tukimenetelmiä ja lisäresursseja. Lisäresurssit eivät kuitenkaan olleet riittäviä tai ne eivät toteutuneet käytännössä. Lisäresursseja hyödynnettiin muissa tehtävissä muun muassa siirtämällä resurssiopettajia tai koulunkäynninohjaajia opettajien sijaisiksi. Pääsääntöisesti pedagogisten asiakirjojen kirjaamisvastuu oli luokanopettajilla, vaikka asiakirjojen laatimiseen osallistui muitakin tahoja. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat eivät olleet saaneet riittävästi lisäkoulutusta kolmiportaisen tukimallin toteuttamiseen tai tehostetun tai erityisen tuen oppilaiden opettamiseen. Jatkotutkimuksena tulisi tutkia erityisopettajien ja luokanopettajien näkemyksiä, kenen vastuulla pedagogisten asiakirjojen kirjaaminen tulisi olla. Mielenkiintoista olisi myös selvittää, nähdäänkö pedagogiset asiakirjat vain pakollisina todistusaineistoina tuen toteuttamisesta ilman käytännön kytköksiä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4465]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste