Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alkuopettajien käsityksiä teknologian opetuskäytöstä

Rikala, Tuuli (2020-04-14)

Alkuopettajien käsityksiä teknologian opetuskäytöstä

Rikala, Tuuli
(14.04.2020)
Katso/Avaa
Rikala_Tuuli_opinnayte.pdf (509.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051127244
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää minkälaisia käsityksiä alkuopettajilla on
teknologian käytöstä osana opetusta. Tutkimus on laadullinen, ja analyysi perustuu fenomenografiaan.
Tutkimuskysymyksinäni toimivat: 1. Minkälaisia käsityksiä alkuopettajilla on teknologian käytöstä opetuksessa? 2. Miten heidän tekninen osaamisensa on rakentunut? 3. Millä perusteilla he valitsevat teknologian opetukseensa?
Tutkimuksen aineisto kerättiin Satakunnasta ja Etelä-Pohjanmaalta marras- joulukuussa vuonna 2020. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Haastattelut toimivat teemahaastattelun mukaisesti
Taustoitan tutkimusta esittelemällä opetusteknologiaa, erilaisia oppimisympäristöjä sekä aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia aiheeseen liittyen. Aikaisempi tutkimus on painottunut yleisesti ottaen opettajien kokemuksiin teknologian käyttöön liittyen rajaamatta luokka-asteita sen enempää. Olen luokitellut aikaisemman tutkimustiedon perusteella opettajien kokemukset teknologian käytöstä teknologiasta koettuihin hyötyihin, sekä teknologian tuomiin haasteisiin.
Aikaisempaa tutkimustietoa tarkastellessa selvisi, että suuri osa tutkimuksista
on keskittynyt teknologian tuomiin haasteisiin.
Tulokset olen luokitellut neljään eri pääkategoriaan, jotka ovat opetuksessa käytettävät laitteet, opettajan asenteellinen valmius, opettajan saama tuki sekä
opetusteknologian käyttötarkoitus. Tuloksia seuraavassa johtopäätös osiossa
esittelen tutkimukseni pohjalta muodostetun kuvio 3, ja vertaan sitä aikaisemmin esiteltyihin teknologian hyväksymismalleihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alkuopettajien suhtautuminen teknologiaa
kohtaan on pääasiassa positiivinen. Haastatteluissa kävi ilmi, että opettajien
valmius käyttää opetusteknologiaa, ja tähän tarvittavia laitteita oli vahvasti yhteydessä laitteiden saatavuuteen, ja helppokäyttöisyyteen. Teknisten laitteiden
lisäksi alkuopettajien saama apu ja tuki niiden käytössä nostettiin korkeaan
asemaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste