Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LUMOSIKO LUKUPIIRI? : Lukuklaani-hankkeen lukupiirityöskentelyn yhteydet 3.-4.-luokkalaisten lukumotivaatioon

Ilomäki, Johanna (2020-04-27)

LUMOSIKO LUKUPIIRI? : Lukuklaani-hankkeen lukupiirityöskentelyn yhteydet 3.-4.-luokkalaisten lukumotivaatioon

Ilomäki, Johanna
(27.04.2020)
Katso/Avaa
Ilomaki_Johanna_oppinnayte.pdf (1.390Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051231649
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin 3.- ja 4.-luokkalaisten lukumotivaatiota sekä lukupiirityöskentelyn yhteyttä oppilaiden lukumotivaatioon. Tutkimuksen lukupiiri-interventio toteutettiin Lukuklaani-hankkeen Käsikirja lukupiireihin -oppaan ohjei-den mukaisesti ja siinä hyödynnettiin hankkeen kouluille lahjoittamia kirjoja. Lukuklaani-hankkeen yhtenä päämääränä on innostaa 3.–4.-luokkalaisia lukemaan.

Tutkielmassa lukumotivaatiota kartoitettiin neljän osa-alueen avulla: lukemisasenne, lukijaminäkuva, sisäinen motivaatio ja sosiaalinen lukeminen. Tutkittavat (N=61) jaettiin osa-alueilla saatujen keskiarvojen perusteella hyvin, jonkin verran ja heikosti motivoituneiden ryhmiin. Lukumotivaatiota tarkasteltiin paitsi koko otoksen myös erikseen poikien ja tyttöjen osalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tutkittavat täyttivät kyselylomakkeen kahdesti: ennen lukupiiri-interventiota ja välittömästi sen jälkeen. Kyselylomakkeessa oli 32 lukemiseen liittyvää väittämää. Oppilaiden tuli valita vastauksena neliportaisesta Likert-asteikolta. Vastaukset analysoitiin määrällisesti tilasto-ohjelmaa apuna käyttäen.

Alkumittauksen tulosten perusteella hyvin motivoituneiden ryhmän keskiarvot olivat korkeampia kuin heikosti motivoituneiden kaikilla neljällä lukumotivaation osa-alueella. Jonkin verran motivoituneet saivat heikosti motivoituneita korkeammat keskiarvot kaikilla muilla motivaation osa-alueilla paitsi sosiaalisessa lukemisessa. Jonkin verran motivoituneiden lukumotivaation keskiarvot jäivät hyvin motivoituneita alhaisemmiksi kaikilla muilla paitsi lukijaminäkuvan osa-alueella. Tytöt pärjäsivät poikia paremmin kaikilla osa-alueilla.

Interventiolla havaittiin olevan positiivinen vaikutus tutkittavien lukijaminäkuvaan. Jonkin verran motivoituneet hyötyivät interventiosta myös kaikilla muilla mitatuilla osa-alueilla. Tarkasteltaessa hyvin ja heikosti motivoituneiden ryhmiä sekä erikseen poikia ja tyttöjä lukupiirityöskentely ei edistänyt lukumotivaation syntyä lukijaminäkuvan lisäksi muilla osa-alueilla, vaan motivaatio säilyi niissä ennallaan tai laski.

Tulosten perusteella näyttää siltä, että lukupiirityöskentely Lukuklaani-hankkeen ohjeistuksen mukaisesti ei täysin onnistunut tavoitteessaan innostaa oppilaita lukemaan. Lukumotivaation kehittymisen esteiksi voidaan nimetä lukijoiden riittämättömät autonomian ja yhteenkuuluvuuden kokemukset intervention aikana. Näiden seikkojen toteutumiseen tulisikin lukupiirityöskentelyssä jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste