Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Sitten se on vaan ’siistii’ ku ope itkee” – Vertaisrajat ylittävä kiusaaminen: Opettajat oppilaiden kiusaamisen kohteina

Karlsson, Elli-Noora; Kaunisto, Ella (2020-04-09)

”Sitten se on vaan ’siistii’ ku ope itkee” – Vertaisrajat ylittävä kiusaaminen: Opettajat oppilaiden kiusaamisen kohteina

Karlsson, Elli-Noora
Kaunisto, Ella
(09.04.2020)
Katso/Avaa
opinnäytetyö.pdf (737.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051229591
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan peruskoulun opettajiin kohdistuvaa vertaisrajat ylittävää kiusaamista. Vertaisrajat ylittävällä kiusaamisella tarkoitamme tilannetta, jossa oppilas kiusaa opettajaa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, ovatko opettajat kokeneet vertaisrajat ylittävää kiusaamista. Tavoitteena on myös selvittää, kuinka usein ja millaisilla tavoilla oppilaat ovat opettajia kiusanneet sekä millä tavoin kiusaaminen on opettajiin vaikuttanut. Tämän lisäksi selvitämme, miten opettajat sanoittavat ja suhtautuvat kokemaansa kiusaamiseen.
Tutkielma on monimenetelmätutkimus, jossa yhdistyvät kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusmetodi. Aineistonkeruumenetelmänä toimi Webropolkyselylomake, joka jaettiin marraskuussa 2019 useaan suljettuun, opettajille suunnattuun Facebook-ryhmään. Tämän lisäksi linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin sähköpostitse yhteensä kahdeksaan keskisuureen ja suureen kaupunkiin ympäri Suomea. Kyselylomake sisälsi kahdeksantoista suljettua monivalintakysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Kyselyyn vastasi 530 peruskoulussa työskentelevää tai työskennellyttä opettajaa. Rikastuttaaksemme tuloksia, käsittelimme tutkielman laadullista aineiston osaa diskurssianalyysin keinoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että suurin osa tutkielmaan vastanneista peruskoulun opettajista on kokenut vertaisrajat ylittävää kiusaamista työuransa aikana ja moni opettaja kokee sitä viikoittain. Useimmiten oppilaat kiusaavat opettajia verbaalisin keinoin. Vertaisrajat ylittävä kiusaaminen on vaikuttanut opettajien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin negatiivisesti. Tämän lisäksi tutkielmasta käy ilmi, että opettajan professio ohjaa vahvasti sitä, kuinka opettajat sanoittavat ja suhtautuvat kokemaansa vertaisrajat ylittävään kiusaamiseen
 
This thesis studies the educator-targeted bullying teachers face in the comprehensive school. In this context educator-targeted bullying means a situation where a student is bullying a teacher. The aim of this thesis is to examine have teachers experience educator-targeted bullying. Another aim of this thesis is to study how often and in what ways students bully teachers and how this educator-targeted bullying affects these teachers. The way teachers voice their experiences in words and how they address the bullying are also discussed.
This study is executed as a mixed methods research that combines quantitative and quality research methods. The collection method for the data is a Webropol questionnaire that was distributed in several private teacher-based Facebook groups, in November 2019. The link for the questionnaire was also sent by email to in total of eight middle-sized and large cities in Finland. The questionnaire included eighteen closed-ended multiple choice questions and two open-ended questions. All together the questionnaire received answers from 530 teachers who work or have worked in the basic school level. To enrich the results, the quality research method data was examined with the means of discourse analysis.
The results of the study indicate that the majority of basic school level teachers have experienced educator-targeted bullying in their careers, and many experience it in weekly basis. In most cases the students bully teachers in verbal ways. Comprehensive well-being of the teachers has been affected negatively by the educator-targeted bullying. The study also finds that the profession of the teacher strongly guides how they voice and address their experiences with educator-targeted bullying.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste