Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lahjakkuus käsitöissä - Käsillä tekevien ammattilaisten kokemuksia käsitöihin liittyvästä lahjakkuudesta, luovuudesta ja niiden tekemiseen kannustavista tekijöistä

Tiihonen, Konsta; Toivonen, Joona (2020-04-14)

Lahjakkuus käsitöissä - Käsillä tekevien ammattilaisten kokemuksia käsitöihin liittyvästä lahjakkuudesta, luovuudesta ja niiden tekemiseen kannustavista tekijöistä

Tiihonen, Konsta
Toivonen, Joona
(14.04.2020)
Katso/Avaa
Tiihonen_Konsta_Toivonen_Joona_progradu.pdf (945.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051333170
Tiivistelmä
Tutkimme lahjakkuutta käsitöissä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia käsillä tekevillä ammattilaisilla on käsitöihin liittyvästä lahjakkuudesta, luovuudesta ja niiden tekemiseen kannustavista tekijöistä. Teimme laadullisen tapaustutkimuksen, joka ei pyri yleistettävyyteen. Lähdimme toteuttamaan tutkimusta fenomenologisesta näkökulmasta. Pyrimme aineistonkeruussa keskustelunomaiseen vuorovaikutukseen. Aloitimme tutkimuksen tekemisen lahjakkuus-termin määrittelyllä. Teoriamme koostuu Gagnén, Renzullin, Sternbergin ja monen muun tutkijan teorioista ja niiden välisistä yhteyksistä sekä emeritusprofessori Uusikylän julkaisuiden tarkastelusta. Nämä teokset käsittelevät kasvatustiedettä yleisesti, joten olemme saaneet sovellettua niitä tutkimuksessamme käsityökasvatuksen kontekstiin. Muodostimme toteuttamastamme teoriasta kyselyrungon, jota käytimme haastatellessamme käsityön ammattilaisia. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Analysoimme saamamme tulokset käyttäen sisällönanalyysiä ja muodostimme saaduista tuloksista pohdinnan. Tuloksemme ovat mielenkiintoisia, koska koulun rooli ei ole niin suuri kuin olisi voinut ennalta kuvitella. Tutkimuksessa on noudatettu tutkimusetiikkaa ja haastateltavien anonymiteettiä on kunnioitettu. Lisäksi olemme käyttäneet tieteellisesti hyväksyttäviä lähteitä ja punninneet lähdekritiikkiä. Olemme noudattaneet myös tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että maaseudulla asuvilla lapsilla on enemmän mahdollisuuksia käsillä toteuttamiseen. Haastateltavista ainoastaan käsityönopettajaksi opiskellut henkilö nostaa entisen käsityönopettajansa esille kipinän saamisesta puhuttaessa. Koulu ei ole paikka, josta kipinä on tullut. Potentiaalista ei ole hyötyä, jos ei ole kiinnostunut. Aika määrittää lahjakkuutta. Mitä nopeammin opit, sitä lahjakkaampi todennäköisesti olet. Kokemuksen vaikutusta ei voida täysin poissulkea. Oppiminen lähtee epävarmuudesta – et tiedä asiaa. Kun hankit uutta tietoa, saavutat hetkellisen varmuuden, joka tuo mukanaan uutta tietoa, mikä johtaa kehämäisesti taas epävarmuuteen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste