4.–6.-luokkalaisten oppilaiden minäpystyvyys, kiinnostus ja ahdistus matematiikan oppiaineessa : Muuttujien väliset yhteydet ja yhteys koulumenestykseen matematiikassa tytöillä, pojilla sekä eri luokka-asteilla
Hannukainen, Janina; Lieskivi, Emilia (2020-04-20)
4.–6.-luokkalaisten oppilaiden minäpystyvyys, kiinnostus ja ahdistus matematiikan oppiaineessa : Muuttujien väliset yhteydet ja yhteys koulumenestykseen matematiikassa tytöillä, pojilla sekä eri luokka-asteilla
Hannukainen, Janina
Lieskivi, Emilia
(20.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435641
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden (N = 443) minäpystyvyyttä, kiinnostusta ja ahdistusta matematiikan oppiaineessa. Tutkimuksessa selvitettiin millaista oppilaiden minäpystyvyys, kiinnostus ja ahdistus matematiikassa on, päämuuttujien välisiä yhteyksiä sekä päämuuttujien yhteyttä oppilaan viimeisimmässä todistuksessa olleeseen matematiikan arvosanaan. Lisäksi selvitettiin mahdollisia sukupuolten ja luokka-asteiden välisiä eroja.
Tutkimuksen aineistona käytettiin sekundääriaineistoa, joka on kerätty osana matikkapelikisaa. Matikkapelikisa on Tampereen teknillisen yliopiston (nyk. Tampereen yliopisto) TUT Game Lab:in järjestämä matematiikka-aiheinen kilpailu. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty matikkapelikisan päätteeksi vuonna 2017. Kyselylomakkeessa minäpystyvyyttä, kiinnostusta ja ahdistusta mitattiin kutakin kolmen väittämän avulla. Väittämiin vastattiin 5-portaisella Likertin asteikolla. Tutkimus on määrällinen ja sen tulokset analysoitiin tilastotieteelliseen analyysiin suunnitellun ohjelmiston avulla.
Tulosten mukaan 4.–6.-luokkalaiset kokevat melko korkeaa minäpystyvyyttä ja kiinnostusta matematiikan oppiaineessa. Matematiikka-ahdistusta oppilaat kokivat melko vähän. Tilastollisesti merkitsevä ero tyttöjen ja poikien välillä havaittiin ainoastaan minäpystyvyyttä tarkasteltaessa. Pojat kokivat hieman enemmän minäpystyvyyttä kuin tytöt. Havaittiin, että minäpystyvyys ja kiinnostus ovat positiivisesti yhteydessä toisiinsa. Minäpystyvyyden ja ahdistuksen sekä kiinnostuksen ja ahdistuksen havaittiin korreloivan negatiivisesti keskenään. Yhteys oppilaan minäpystyvyyden ja viimeisimmän arvosanan välillä havaittiin olevan voimakkainta verrattuna yhteyttä kiinnostuksen ja arvosanan tai ahdistuksen ja arvosanan välillä. Saadut tulokset olivat suurelta osin saman suuntaisia aikaisempien tutkimustulosten kanssa.
Tutkimuksen aineistona käytettiin sekundääriaineistoa, joka on kerätty osana matikkapelikisaa. Matikkapelikisa on Tampereen teknillisen yliopiston (nyk. Tampereen yliopisto) TUT Game Lab:in järjestämä matematiikka-aiheinen kilpailu. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty matikkapelikisan päätteeksi vuonna 2017. Kyselylomakkeessa minäpystyvyyttä, kiinnostusta ja ahdistusta mitattiin kutakin kolmen väittämän avulla. Väittämiin vastattiin 5-portaisella Likertin asteikolla. Tutkimus on määrällinen ja sen tulokset analysoitiin tilastotieteelliseen analyysiin suunnitellun ohjelmiston avulla.
Tulosten mukaan 4.–6.-luokkalaiset kokevat melko korkeaa minäpystyvyyttä ja kiinnostusta matematiikan oppiaineessa. Matematiikka-ahdistusta oppilaat kokivat melko vähän. Tilastollisesti merkitsevä ero tyttöjen ja poikien välillä havaittiin ainoastaan minäpystyvyyttä tarkasteltaessa. Pojat kokivat hieman enemmän minäpystyvyyttä kuin tytöt. Havaittiin, että minäpystyvyys ja kiinnostus ovat positiivisesti yhteydessä toisiinsa. Minäpystyvyyden ja ahdistuksen sekä kiinnostuksen ja ahdistuksen havaittiin korreloivan negatiivisesti keskenään. Yhteys oppilaan minäpystyvyyden ja viimeisimmän arvosanan välillä havaittiin olevan voimakkainta verrattuna yhteyttä kiinnostuksen ja arvosanan tai ahdistuksen ja arvosanan välillä. Saadut tulokset olivat suurelta osin saman suuntaisia aikaisempien tutkimustulosten kanssa.