Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. : Tiimin ja toimintakulttuurin merkitys.
Erjomaa, Asta (2020-04-28)
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. : Tiimin ja toimintakulttuurin merkitys.
Erjomaa, Asta
(28.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435642
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435642
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointiin pureutuminen. Varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia käsitellään tutkielmassa monitahoisena ilmiönä. Tutkielma keskittyy käsittelemään työhyvinvointia erityisesti työyhteisön, tiimin ja toimintakulttuurin näkökulmista. Lisäksi tutkielmassa pohditaan sitä, näkyykö varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointi hänen työssään. Tavoitteena tutkielmassa on ymmärryksen syventyminen sekä moniulotteisen näkökulman laajentuminen varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia kohtaan. Otos muodostuu Turun kunnallisten, suomenkielisten päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajista.
Pro gradu -tutkielma on luonteeltaan fenomenologinen ja kvalitatiivinen. Aineisto pohjautuu survey -tutkimukseen, joka kerättiin sähköisellä webropol -kyselyllä. Kyselyssä on sekä strukturoituja, että puolistrukturoituja piirteitä. Kyselyyn vastasi syyskuussa 2019 kaikista 487:tä mahdollisesta vastaajasta 149 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkielman keskeisimpiä tuloksia tulkitaan suhteessa tutkielmassa esitettyyn teoria- ja tutkimustietoon asiasta. Merkittävimmiksi seikoiksi työhyvinvoinnin kannalta nousevat tiimin, toimintakulttuurin ja johtajuuden merkitys sekä se, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät työstään.
Pro gradu -tutkielma on luonteeltaan fenomenologinen ja kvalitatiivinen. Aineisto pohjautuu survey -tutkimukseen, joka kerättiin sähköisellä webropol -kyselyllä. Kyselyssä on sekä strukturoituja, että puolistrukturoituja piirteitä. Kyselyyn vastasi syyskuussa 2019 kaikista 487:tä mahdollisesta vastaajasta 149 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkielman keskeisimpiä tuloksia tulkitaan suhteessa tutkielmassa esitettyyn teoria- ja tutkimustietoon asiasta. Merkittävimmiksi seikoiksi työhyvinvoinnin kannalta nousevat tiimin, toimintakulttuurin ja johtajuuden merkitys sekä se, että varhaiskasvatuksen opettajat pitävät työstään.