Non-lineaarisen pedagogiikan soveltaminen jalkapallon havainto- ja päätöksentekotaitojen opettamisessa
Suominen, Johan; Veijanen, Valtteri (2020-04-29)
Non-lineaarisen pedagogiikan soveltaminen jalkapallon havainto- ja päätöksentekotaitojen opettamisessa
Suominen, Johan
Veijanen, Valtteri
(29.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435639
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435639
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin non-lineaariseen pedagogiikkaan perustuvan intervention vaikutusta jalkapalloa harrastavien lasten havainto- ja päätöksentekotaitoihin. Tutkimus oli tutkimustyypiltään toimintatutkimus, jossa tutkittiin non-lineaarisen pedagogiikan soveltamista jalkapallotaitojen opetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kahden eri mittausmenetelmän toimivuutta jalkapallotaitojen kehittymisen mittaamisessa. Interventio suunniteltiin ja toteutettiin hyödyntäen TGfU-metodia, Ekkono-metodia ja ohjatun oivaltamisen opetustyyliä. Tässä tutkimuksessa havainto- ja päätöksentekotaitojen opettamiseen ja mittaamiseen valittiin peliä edistävän tuen taito, jossa kehittymisen katsottiin indikoivan havainto- ja päätöksentekotaitojen kehittymistä. Tutkimuksen interventio järjestettiin kesällä 2019 ja se sisälsi yksitoista jalkapalloharjoitusta. Tutkijat suunnittelivat harjoitukset ja käytännön toteutuksesta vastasi toinen tutkija ja yksi aiheeseen perehdytetty jalkapallovalmentaja. Tutkimukseen osallistui 19 pelaajaa erään länsisuomalaisen jalkapalloseuran 10–12-vuotiaiden ikäkausijoukkueista. Tutkimusjoukon osaamistaso selvitettiin ennen interventiota ja samat mittaukset tehtiin välittömästi intervention päätyttyä. Mittausmenetelminä käytettiin summatiivista koetta sekä videotallenteella tapahtuvaa ottelun systemaattista havainnointia. Summatiivisella kokeella selvitettiin tutkimusjoukon ymmärrystä peliä edistävän tuen toteuttamisesta. Systemaattisella havainnoinnilla selvitettiin pelaajien kykyä soveltaa peliä edistävää tukea otteluympäristössä. Tutkimusjoukon käytöksen muutosta selvitettiin kahden mittauskerran tuloksia vertailemalla. Summatiivisen kokeen osalta vertailu tapahtui yhdeksän pelaajan osalta ja systemaattiseen havainnointiin saatiin vertailukelpoista tietoa lopulta viidestä pelaajasta. Tutkittavien pelaajien tiedoissa ja taidoissa tapahtui kehittymistä intervention aikana. Pelaajien tulokset kehittyivät niin summatiivisessa kokeessa kuin systemaattisesti havainnoidussa ottelussa. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella tutkimuksen mukainen interventio vaikuttaa toimivalta tavalta jalkapallon taitojen opettamiseen. Mittausmenetelmät osoittautuivat toimiviksi kyseisen taidon mittaamiseen, sillä ne osoittivat samansuuntaisia tuloksia keskenään. Tulosten luotettavuutta ja yleistettävyyttä heikentää se, että vertailukelpoisia tuloksia saatiin odotettua vähemmän tutkimusjoukon poissaoloista johtuen.