Case-yrityksen trainee-ohjelma harjoittelijoiden silmin – kokemus oppimisympäristöstä ja omasta ammatillisesta kompetenssista
Mustakallio, Matilda (2020-04-17)
Case-yrityksen trainee-ohjelma harjoittelijoiden silmin – kokemus oppimisympäristöstä ja omasta ammatillisesta kompetenssista
Mustakallio, Matilda
(17.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535707
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535707
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona kansainväliselle asiantuntijayritykselle, ja tavoitteena oli selvittää case-yrityksen trainee-ohjelmaan osallistuneiden harjoittelijoiden kokemuksia trainee-ohjelmasta oppimisympäristönä ja omasta ammatillisesta kompetenssista. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto tuotettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, ja haastateltaviksi valikoitui kymmenen trainee-ohjelmaan osallistunutta ja yritykseen työllistynyttä henkilöä.
Tutkimustulokset muotoutuivat temaattisen analyysin pohjalta, ja esille nousi kaksi teemaa: trainee-ohjelma ainutlaatuisena oppimisympäristönä ja harjoittelijan ammatillinen kompetenssi. Oppimisympäristöä tarkasteltiin harjoittelijoiden ohjelman alun kokemuksien, teknis-organisatorisen sekä sosio-kulttuurisen oppimisympäristön kautta. Esille nousi erilaisia oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä trainee-ohjelmassa. Muun muassa haasteelliset työtehtävät, asiakkuuteen pääsy sekä vertaistuki nähtiin oppimista edistävinä tekijöinä. Oppimista koettiin estävän puolestaan epävarmuus työllistymisestä ohjelman jälkeen ja epäsäännöllinen osaamisen seuraaminen. Harjoittelijoiden ammatillinen kompetenssi nostettiin esille haastateltavien peilatessa osaamistaan ohjelmassa koettuihin osaamisvaatimuksiin. Ammatillisen kompetenssin takana nähtiin olevan erilaisia yleisiä työelämävalmiuksia, korkea motivaatio, tehokkuus ja kunnianhimo.
Kokonaisuutena trainee-ohjelma koettiin turvalliseksi paikaksi oppia ja kehittyä. Tutkimustulokset valaisivat ajankohtaista ja vähän tutkittua aihetta, ja niiden avulla case-yritys voi kehittää omaa trainee-ohjelmaansa.
Tutkimustulokset muotoutuivat temaattisen analyysin pohjalta, ja esille nousi kaksi teemaa: trainee-ohjelma ainutlaatuisena oppimisympäristönä ja harjoittelijan ammatillinen kompetenssi. Oppimisympäristöä tarkasteltiin harjoittelijoiden ohjelman alun kokemuksien, teknis-organisatorisen sekä sosio-kulttuurisen oppimisympäristön kautta. Esille nousi erilaisia oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä trainee-ohjelmassa. Muun muassa haasteelliset työtehtävät, asiakkuuteen pääsy sekä vertaistuki nähtiin oppimista edistävinä tekijöinä. Oppimista koettiin estävän puolestaan epävarmuus työllistymisestä ohjelman jälkeen ja epäsäännöllinen osaamisen seuraaminen. Harjoittelijoiden ammatillinen kompetenssi nostettiin esille haastateltavien peilatessa osaamistaan ohjelmassa koettuihin osaamisvaatimuksiin. Ammatillisen kompetenssin takana nähtiin olevan erilaisia yleisiä työelämävalmiuksia, korkea motivaatio, tehokkuus ja kunnianhimo.
Kokonaisuutena trainee-ohjelma koettiin turvalliseksi paikaksi oppia ja kehittyä. Tutkimustulokset valaisivat ajankohtaista ja vähän tutkittua aihetta, ja niiden avulla case-yritys voi kehittää omaa trainee-ohjelmaansa.