Henkilöstö yrityksen tärkeimpänä voimavarana : Työnantajabrändin rakentaminen teknisen kaupan perheyrityksessä
Pietarinen, Anni (2020-05-08)
Henkilöstö yrityksen tärkeimpänä voimavarana : Työnantajabrändin rakentaminen teknisen kaupan perheyrityksessä
Pietarinen, Anni
(08.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051536914
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051536914
Tiivistelmä
Työnantajabrändäyksellä tarkoitetaan muista erottuvan työnantajakuvan strategista rakentamista. Yhä useampi yritys kiinnittää huomiota omaan työnantajakuvaansa. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa väestö- ja ikärakenteen muutokset ja niiden aiheuttama osaajapula. Työnantajabrändäyksen nähdään tarjoavan yritykselle edellytykset erottua työmarkkinoilla kilpailijoistaan ja siten houkutella yritykseen potentiaalisia ja osaavia työntekijöitä. Lisäksi sen avulla voidaan ylläpitää nykyisten työntekijöiden sitoutumista työnantajaansa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli analysoida, miten työnantajabrändiä rakennetaan keskisuuressa teknisen kaupan perheyrityksessä. Tutkimuksen tarkoitusta lähestyttiin kolmen osaongelman avulla. Näiden osaongelmien kautta pyrittiin analysoimaan, miten työnantajabrändiä suunnitellaan, miten työnantajabrändäystä voidaan toteuttaa viestinnän keinoin ja miten työnantajabrändin rakentamista voidaan kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja toimintatutkimuksena. Tapausyritys on teknistä kauppaa harjoittava perheyritys. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluin, joissa haastateltavina toimivat case-yrityksen johto, case-yrityksen työntekijät ja yrityksen ulkopuoliset työnantajabrändäyksen asiantuntijat. Tutkimustulokset osoittivat, että yritys ei toteuta työnantajabrändäystä strategisella tasolla, vaan toimenpiteet muistuttavat enemmän lyhytnäköistä rekrytointimarkkinointia. Tutkielman avulla laadittiin tutkittavalle yritykselle toimintasuunnitelma työnantajabrändin rakentamiseksi. Keskeisiin kehitysehdotuksiin kuuluivat työnantajabrändistrategian laatiminen ja viestinnän kohdistaminen aktiivisille ja passiivisille työnhakijoille. Urasivut ja sosiaalinen media tunnistettiin merkittävimmiksi ulkoisen työnantajabrändiviestinnän kanaviksi. Tutkielman avulla tutkittavalle yritykselle laadittiin toimintasuunnitelma työnantajabrändin rakentamiseksi. Tuloksista ilmeni myös työntekijälähettiläiden merkitys. Etenkin myyntihenkilöiden todettiin olevan tärkeä työnantajakuvan välittäjä. Työnantajaan sitoutuneet työntekijät toimivat työnantajabrändilupauksen viestin välittäjänä. Tutkielman keskeisenä johtopäätöksenä voidaankin esittää, että ulkoista viestintääkin tärkeämpänä työnantajabrändäyskeinona voidaan nähdä sisäinen työnantajabrändäys ja hyvän työntekijäkokemuksen luominen. Siten myös olemassa olevaa työnantajabrändiä voidaan lähtökohtaisesti parantaa vain kehittämällä sisäisiä asioita, kuten työtyytyväisyyttä. Tutkielma tunnisti myös, että yrityksen ja alan matala tunnettuus voivat luoda haasteita houkuttelevan työnantajabrändin rakentamiselle teknisen kaupan alalla.