Digitaalinen teknologia käsityön opetuksessa
Ahtola, Oskari; Ruski, Jyrki (2020-04-17)
Digitaalinen teknologia käsityön opetuksessa
Ahtola, Oskari
Ruski, Jyrki
(17.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535696
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535696
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena oli tutkia digitaalisen teknologian osuutta käsityön opetuksessa yläkouluissa sekä tuottaa tietoa digitaalisen teknologian käytöstä käsityön opetuksessa. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten digitaalinen teknologia näyttäytyy käsityön opetuksessa. Lisäksi tutkimuksesta selvitetään mitkä digitaalisen teknologian käytänteet opettajat ovat kokeneet toimiviksi ja minkä osalta on vielä kehitettävää. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin observoimalla sekä puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimukseen osallistui kuusi yläkoulun käsitöistä vastaavaa opettajaa, jotka valittiin harkinnanvaraisesti. Haastateltavat toimivat saman maakunnan yläkouluissa käsityön aineenopettajina. Tutkimuksen analyysitapana käytettiin sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin lähtökohtana toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella sekä koulut että opettajat ovat eri vaiheissa opetuksen digitaalisten teknologioiden sisältöjen suhteen. Toisaalla koulut ja käsityön opettajat voidaan katsoa integroineen uudet teknologiat osaksi arkea, kun toisaalla teknologia ja käsityön oppiaine olivat toisistaan irrallisia kokonaisuuksia. Tämän tuloksen voidaan nähdä olevan linjassa aiempien koulujen teknologisoitumista käsittelevien tutkimusten ja selvitysten kanssa. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että käsillä olevat laitteet eivät vielä taanneet niiden käyttöä, jos laitteen toiminnassa tai opettajan omassa opetuksessa oli puutteita. Tutkimustulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta opettajien olevan pääasiallisesti myötämielisiä digitaalisen teknologian tuomiin mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella on todettavissa, että digitaalisten teknologioiden integroimisen vaativan edelleen jatkuvaa ja määrätietoista
kehitystä niin laitteiden kuin opettajien kouluttautumisen osalta. Tämä herättää ajatuksia mahdollisuudesta tuottaa kentällä oleville opettajille tarkempi selvitys heidän digiteknisistä taidoistaan ja niiden kehityskohdista. Kun digitaalisen teknologian ala jatkaa kehitystään myös tulevaisuudessa, se luo varmasti myös kouluihin lisää mahdollisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella sekä koulut että opettajat ovat eri vaiheissa opetuksen digitaalisten teknologioiden sisältöjen suhteen. Toisaalla koulut ja käsityön opettajat voidaan katsoa integroineen uudet teknologiat osaksi arkea, kun toisaalla teknologia ja käsityön oppiaine olivat toisistaan irrallisia kokonaisuuksia. Tämän tuloksen voidaan nähdä olevan linjassa aiempien koulujen teknologisoitumista käsittelevien tutkimusten ja selvitysten kanssa. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että käsillä olevat laitteet eivät vielä taanneet niiden käyttöä, jos laitteen toiminnassa tai opettajan omassa opetuksessa oli puutteita. Tutkimustulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta opettajien olevan pääasiallisesti myötämielisiä digitaalisen teknologian tuomiin mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella on todettavissa, että digitaalisten teknologioiden integroimisen vaativan edelleen jatkuvaa ja määrätietoista
kehitystä niin laitteiden kuin opettajien kouluttautumisen osalta. Tämä herättää ajatuksia mahdollisuudesta tuottaa kentällä oleville opettajille tarkempi selvitys heidän digiteknisistä taidoistaan ja niiden kehityskohdista. Kun digitaalisen teknologian ala jatkaa kehitystään myös tulevaisuudessa, se luo varmasti myös kouluihin lisää mahdollisuuksia.