Sosiaali- ja terveysalan opettajien ja opettajaopiskelijoiden itsearvioitu digipedagoginen osaaminen - Pilottitutkimus
Hiekko, Mari (2020-04-11)
Sosiaali- ja terveysalan opettajien ja opettajaopiskelijoiden itsearvioitu digipedagoginen osaaminen - Pilottitutkimus
Hiekko, Mari
(11.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838242
Tiivistelmä
Digitaalinen osaaminen korostuu muuttuvassa yhteiskunnassa, työelämässä ja opetuksessa. Opettajat tarvitsevat digitaalista osaamista ja täydennyskoulutuksen on havaittu olevan avainasemassa opettajien digitaalisen osaamisen kehittymisessä. Sosiaali- ja terveysalan (sote) opettajille ja opettajaopiskelijoille järjestettiin vapaaehtoinen täydennyskoulutus (”Digipedagogiikan perusteet sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajille”). Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja arvioida sote-opettajien ja opettajaopiskelijoiden digipedagogista osaamista ja täydennyskoulutuksen yhteyttä osallistujien digipedagogiseen osaamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvasikokeellista pre-post-testiasetelmaa. Aineisto kerättiin keväällä 2019 ennen täydennyskoulutusta ja sen jälkeen tätä tutkimusta varten kehitetyllä kyselyllä (OODI-mittari). Kysely oli jaettu kuuteen kompetenssialueeseen täydennyskoulutuksen moduulien mukaisesti, joista muodostettiin summamuuttujat. Osallistujat olivat sosiaali- ja terveysalan opettajia ja opettajaopiskelijoita (alkukysely n=24, loppukysely n=17). Kaiken kaikkiaan (n=11) osallistujaa vastasivat molempiin kyselyihin. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Sote-opettajien ja opettajaopiskelijoiden itsearvioitu arvosana digipedagogisesta osaamisesta parani tilastollisesti merkitsevästi heidän osallistuttuaan täydennyskoulutukseen, kuin myös kokonaisarvosana kiinnostuksesta opetuksessa hyödynnettävää digitaalista teknologiaa kohtaan. Itsearvioitu digipedagoginen osaaminen parani tilastollisesti merkitsevästi kaikilla kompetenssialueilla, joten täydennyskoulutuksella voidaan sanoa olevan yhteyttä osallistuneiden digipedagogiseen osaamiseen. Vielä tarvitaan lisätutkimusta opettajien digipedagogisesta osaamisesta suuremmilla tutkimusotoksilla, tämän pilottitutkimuksen aineiston ollessa suhteellisen pieni. Tutkimuksella tuotettua tietoa voidaan hyödyntää opettajien digipedagogisen kompetenssin kehittämistyössä ICT skills are one of the important themes in the 21st century education, working life and society. More education is needed to enhance digital skills of teachers. To response this need, continuing study unit,” Basics of digital pedagogics for health sciences, social service and rehabilitation education” (BDE) was arranged to social and healthcare educators and educator candidates.
The aim of this study was to describe and assess social and healthcare educators’ digipedagogical competence and evaluate the effect of BDE to their self-evaluated competence. A quasi-experimental pre-test post-test design was used in evaluation. The data was collected with e-questionnaires in spring 2019 in the beginning and at the end of the BDE course, with an instrument developed for this study (OODI instrument). The questionnaire was divided in six categories aligning the modules of BDE. These categories formed sum variables. The participants were the social and healthcare educators and educator candidates (pre=24, post=17). Altogether 11 participated in pre- and post-test measurement. The data was analyzed statistically.
Results revealed a statistically significant increase in self-evaluated digipedagogical competence as well as self-evaluated interest in utilizing digital technology in teaching. The increase in digipedagogical competence was statistically significant in each of the sum variables.
Social and healthcare educators and educator candidates digipedagogical competence increased, after participating in BDE course. Increased digipedagogical competence illustrates effectiveness of BDE course. Further research is needed to measure social and healthcare educators’ digital competence with bigger sample sizes. Results are useful in future, when developing digipedagogical competence for social and healthcare educators.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvasikokeellista pre-post-testiasetelmaa. Aineisto kerättiin keväällä 2019 ennen täydennyskoulutusta ja sen jälkeen tätä tutkimusta varten kehitetyllä kyselyllä (OODI-mittari). Kysely oli jaettu kuuteen kompetenssialueeseen täydennyskoulutuksen moduulien mukaisesti, joista muodostettiin summamuuttujat. Osallistujat olivat sosiaali- ja terveysalan opettajia ja opettajaopiskelijoita (alkukysely n=24, loppukysely n=17). Kaiken kaikkiaan (n=11) osallistujaa vastasivat molempiin kyselyihin. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Sote-opettajien ja opettajaopiskelijoiden itsearvioitu arvosana digipedagogisesta osaamisesta parani tilastollisesti merkitsevästi heidän osallistuttuaan täydennyskoulutukseen, kuin myös kokonaisarvosana kiinnostuksesta opetuksessa hyödynnettävää digitaalista teknologiaa kohtaan. Itsearvioitu digipedagoginen osaaminen parani tilastollisesti merkitsevästi kaikilla kompetenssialueilla, joten täydennyskoulutuksella voidaan sanoa olevan yhteyttä osallistuneiden digipedagogiseen osaamiseen. Vielä tarvitaan lisätutkimusta opettajien digipedagogisesta osaamisesta suuremmilla tutkimusotoksilla, tämän pilottitutkimuksen aineiston ollessa suhteellisen pieni. Tutkimuksella tuotettua tietoa voidaan hyödyntää opettajien digipedagogisen kompetenssin kehittämistyössä
The aim of this study was to describe and assess social and healthcare educators’ digipedagogical competence and evaluate the effect of BDE to their self-evaluated competence. A quasi-experimental pre-test post-test design was used in evaluation. The data was collected with e-questionnaires in spring 2019 in the beginning and at the end of the BDE course, with an instrument developed for this study (OODI instrument). The questionnaire was divided in six categories aligning the modules of BDE. These categories formed sum variables. The participants were the social and healthcare educators and educator candidates (pre=24, post=17). Altogether 11 participated in pre- and post-test measurement. The data was analyzed statistically.
Results revealed a statistically significant increase in self-evaluated digipedagogical competence as well as self-evaluated interest in utilizing digital technology in teaching. The increase in digipedagogical competence was statistically significant in each of the sum variables.
Social and healthcare educators and educator candidates digipedagogical competence increased, after participating in BDE course. Increased digipedagogical competence illustrates effectiveness of BDE course. Further research is needed to measure social and healthcare educators’ digital competence with bigger sample sizes. Results are useful in future, when developing digipedagogical competence for social and healthcare educators.