Pehmeät kontrollimekanismit osana asiantuntijaorganisaatioiden kontrollijärjestelmää
Juujärvi, Maiju (2020-04-27)
Pehmeät kontrollimekanismit osana asiantuntijaorganisaatioiden kontrollijärjestelmää
Juujärvi, Maiju
(27.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838201
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838201
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa laadullisen tutkimuksen keinoin uutta ymmärrystä pehmeistä kontrollimekanismeista ja niiden ilmentymisestä asiantuntijaorganisaatioissa. Pehmeät kontrollimekanismit ovat keinoja ohjata työntekijää organisaation tavoitteiden mukaisesti esimerkiksi arvojen ja normien, organisaatiokulttuurin, eettisen toiminnan ja itsekontrollin avulla. Pehmeät kontrollimekanismit kuuluvat organisaation epämuodolliseen kontrollijärjestelmään. Tässä tutkimuksessa tunnistetaan pehmeitä kontrollimekanismeja asiantuntijaorganisaatioissa ja tarkastellaan epämuodollisen kontrollijärjestelmän roolia kohdeorganisaatioiden toiminnassa.
Tutkimus perustuu vuoden 2019 keväällä ja syksyllä toteutettuihin puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, joissa haastateltiin yhteensä kahdeksan eri organisaation johtotehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastateltavista kaksi toimii yksityisellä sektorilla ja kuusi julkisella sektorilla. Haastateltavat työskentelevät eri kokoisissa organisaatioissa ja useimmat eri toimialoilla. Jokaisessa kohdeorganisaatiossa tehdään asiantuntijatyötä. Yhteensä kohdeorganisaatioita on tässä tutkimuksessa kahdeksan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tieteellisestä kirjallisuuskatsauksesta liittyen tutkittavaan ilmiöön erityisesti liiketaloustieteen ja sosiologian tieteellisiin artikkeleihin ja muuhun kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jokaisessa kohdeorganisaatiossa ilmenee pehmeille kontrollimekanismeille tyypillisiä piirteitä. Pehmeitä kontrollimekanismeja ilmenee kuitenkin enemmän toisissa kohdeorganisaatioissa kuin toisissa. Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavat kuvaavat organisaation toimintaa sitä myönteisemmin, mitä enemmän niiden toiminnassa tunnistettiin pehmeitä kontrollimekanismeja. Haastateltavat kokivat organisaation toiminnan suorituskeskeiseksi erityisesti niissä kohdeorganisaatioissa, joissa pehmeitä kontrollimekanismeja tunnistettiin vähemmän. Tutkimustulosten perusteella muodollisella kontrollijärjestelmällä on vahva rooli kohdeorganisaatioissa. Haastateltavat nostivat esille tarpeen kehittää kohdeorganisaatioiden kontrollijärjestelmää ottamalla sosiaalisia tekijöitä paremmin huomioon. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että parhaimmillaan epämuodollinen kontrollijärjestelmä tuki kohdeorganisaation muodollista kontrollijärjestelmää pehmeiden kontrollimekanismien avulla. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vahvasta muodollisesta kontrollijärjestelmästä huolimatta kontrollijärjestelmä kokonaisuutena voi ilmetä pehmeänä, jolloin erityisesti sosiaaliset kontrollimekanismit korostuvat.
Tutkimus perustuu vuoden 2019 keväällä ja syksyllä toteutettuihin puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, joissa haastateltiin yhteensä kahdeksan eri organisaation johtotehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastateltavista kaksi toimii yksityisellä sektorilla ja kuusi julkisella sektorilla. Haastateltavat työskentelevät eri kokoisissa organisaatioissa ja useimmat eri toimialoilla. Jokaisessa kohdeorganisaatiossa tehdään asiantuntijatyötä. Yhteensä kohdeorganisaatioita on tässä tutkimuksessa kahdeksan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tieteellisestä kirjallisuuskatsauksesta liittyen tutkittavaan ilmiöön erityisesti liiketaloustieteen ja sosiologian tieteellisiin artikkeleihin ja muuhun kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jokaisessa kohdeorganisaatiossa ilmenee pehmeille kontrollimekanismeille tyypillisiä piirteitä. Pehmeitä kontrollimekanismeja ilmenee kuitenkin enemmän toisissa kohdeorganisaatioissa kuin toisissa. Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavat kuvaavat organisaation toimintaa sitä myönteisemmin, mitä enemmän niiden toiminnassa tunnistettiin pehmeitä kontrollimekanismeja. Haastateltavat kokivat organisaation toiminnan suorituskeskeiseksi erityisesti niissä kohdeorganisaatioissa, joissa pehmeitä kontrollimekanismeja tunnistettiin vähemmän. Tutkimustulosten perusteella muodollisella kontrollijärjestelmällä on vahva rooli kohdeorganisaatioissa. Haastateltavat nostivat esille tarpeen kehittää kohdeorganisaatioiden kontrollijärjestelmää ottamalla sosiaalisia tekijöitä paremmin huomioon. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että parhaimmillaan epämuodollinen kontrollijärjestelmä tuki kohdeorganisaation muodollista kontrollijärjestelmää pehmeiden kontrollimekanismien avulla. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vahvasta muodollisesta kontrollijärjestelmästä huolimatta kontrollijärjestelmä kokonaisuutena voi ilmetä pehmeänä, jolloin erityisesti sosiaaliset kontrollimekanismit korostuvat.