Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen kiinalaisten verkkokauppojen eettisiin periaatteisiin vuonna 2019
Adler, Nora (2020-05-04)
Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen kiinalaisten verkkokauppojen eettisiin periaatteisiin vuonna 2019
Adler, Nora
(04.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938343
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938343
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee suomalaisten kuluttajien suhtautumista kiinalaisiin verkkokauppoihin ja
niiden eettisiin periaatteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan verkkokauppojen toiminnan
eettisyyttä ja sitä, kuinka kuluttajat suhtautuvat kauppojen toimintaan ja miten heidän omat
arvonsa vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä kuluttajina.
Analysoitava aineisto koostuu aikavälillä 1.7.2019 - 1.9.2019 kerätystä Facebookissa
toimivan Wish/aliexpress/ebay (Finland) -ryhmän keskusteluista, sekä 10:stä vuonna 2019
julkaistun YouTube-videon kommenteista. Aineiston tutkimuksessa on keskitytty
keskusteluun, joka käsittelee kiinalaisia verkkokauppoja ja niiden eettisiä periaatteita.
Tavoitteena ei ole ollut selvittää yksittäisten kuluttajien mielipiteitä, vaan saada laaja käsitys
siitä, miten suomalaiset verkkokauppoihin suhtautuvat. Tutkielmassa keskeisenä
kirjallisuutena on käytetty sekä suomen- että englanninkielistä verkkokauppoja, kuluttajia ja
kuluttamista koskevia tutkimuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita kiinalaisten
verkkokauppojen eettisistä periaatteista ja keskustelevat niistä myös keskenään.
Verkkokauppoihin suhtaudutaan varauksella, mutta niistä tilataan edelleen paljon tuotteita,
vaikka tilausmäärät ovat olleet laskussa muutaman vuoden ajan. Kuluttajat haluaisivat saada
enemmän tietoa kauppojen toiminnasta, mutta sitä on vaikea löytää. Valmistusprosesseista,
materiaaleista ja ympäristövaikutuksista informoidaan hyvin vähän.
niiden eettisiin periaatteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan verkkokauppojen toiminnan
eettisyyttä ja sitä, kuinka kuluttajat suhtautuvat kauppojen toimintaan ja miten heidän omat
arvonsa vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä kuluttajina.
Analysoitava aineisto koostuu aikavälillä 1.7.2019 - 1.9.2019 kerätystä Facebookissa
toimivan Wish/aliexpress/ebay (Finland) -ryhmän keskusteluista, sekä 10:stä vuonna 2019
julkaistun YouTube-videon kommenteista. Aineiston tutkimuksessa on keskitytty
keskusteluun, joka käsittelee kiinalaisia verkkokauppoja ja niiden eettisiä periaatteita.
Tavoitteena ei ole ollut selvittää yksittäisten kuluttajien mielipiteitä, vaan saada laaja käsitys
siitä, miten suomalaiset verkkokauppoihin suhtautuvat. Tutkielmassa keskeisenä
kirjallisuutena on käytetty sekä suomen- että englanninkielistä verkkokauppoja, kuluttajia ja
kuluttamista koskevia tutkimuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita kiinalaisten
verkkokauppojen eettisistä periaatteista ja keskustelevat niistä myös keskenään.
Verkkokauppoihin suhtaudutaan varauksella, mutta niistä tilataan edelleen paljon tuotteita,
vaikka tilausmäärät ovat olleet laskussa muutaman vuoden ajan. Kuluttajat haluaisivat saada
enemmän tietoa kauppojen toiminnasta, mutta sitä on vaikea löytää. Valmistusprosesseista,
materiaaleista ja ympäristövaikutuksista informoidaan hyvin vähän.