Open innovation in small and medium-sized sports clubs
Kautto, Matias (2020-04-29)
Open innovation in small and medium-sized sports clubs
Kautto, Matias
(29.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038514
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038514
Tiivistelmä
Open innovation is a process that is well studied especially among bigger incumbent companies, but related to SMEs the studies are fewer and many companies have not yet embraced it for vari-ous reasons. The context of managing sports clubs and their open innovation processes is not mere-ly a context, but it has specific characteristics as an industry that make open innovation activities especially interesting due to the high level of commitment by the stakeholders of a sports club.
SMEs are generally dealing with many inhibitors for utilizing open innovation, like the not-invented-here syndrome or just a general liability of smallness which increases the effects of fail-ure. However, the agility of decision-making can bring benefits out of the smaller size. The sports industry includes a high affection to the business from the fans, sponsors and community and uti-lizing this emotion and commitment in innovation is worth studying.
This study attempts to find models for small and medium-sized companies in this industry to estab-lish their open innovation processes while taking into account different effects of scarcity and small size and the industry specific characteristics. Based on this study, itt appears that the im-portance of stakeholder involvement is known in the industry, but the depth of this in practice is not as good as it should be. The industry also battles between innovating new revenue streams and remaining loyal to its core business and traditions. Avoimen innovaation prosesseja on tutkittu paljon isojen vakiintuneiden yritysten parissa, mutta pieniin- ja keskisuuriin yrityksiin liittyvät tutkimukset ovat jääneet vähemmälle huomiolle eivätkä monet pk-yritykset ole ottaneet malleja käyttöön. Urheiluseurajohtaminen suhteessa avoimeen innovaatioon ei ole pelkkä konteksti tutkimuksessa, vaan alaan liittyy erityispiirteitä, jotka tekevät avoimen innovaation mallien hyödyntämisestä erityisen mielenkiintoista. Esimerkiksi sidosryh-mien korkea sitoutuminen alan yrityksiin on mielenkiinnon kohteena.
Pk-yrityksillä on yleisesti monia erilaisia ominaisuuksia, jotka rajoittavat avoimen innovaation omaksumista, muun muassa ”ei keksitty täällä”-syndrooma (NIH) sekä yleisesti pienuuden riski, joka pahentaa epäonnistumisen seurauksia. Toisaalta, pieni koko tuo yritysten toimintaan kette-ryyttä, jota voi pitää huomattavana etuna. Urheilun alalla kannattajien, sponsorien ja yhteisön kor-kea sitoutuminen ja tunteellinen suhtautuminen kannatettuun seuraan on tutkimisen arvoinen koh-de suhteessa avoimeen innovaatioon.
Tämä tutkimus pyrkii löytämään erilaisia malleja pk-yrityksille urheilun alalla, joilla ne voisivat rakentaa avoimen innovaation prosessinsa. Samalla se pyrkii ottamaan huomioon eri elementit, jotka siihen vaikuttavat taloudellisen ja intellektuellisen niukkuuden osalta, sekä tutkimaan ala-kohtaisten erityispiirteiden vaikutuksia prosessiin. Tutkimuksesta päätellen, sidosryhmien tärkeys alalla on ymmärretty toimijoiden keskuudessa, mutta niitä hyödynnetään käytännön tasolla heikos-ti. Lisäksi ala kamppailee uusien liiketoimintamallien innovoinnin sekä ydinliiketoiminnalleen uskollisena pysymisen kanssa.
SMEs are generally dealing with many inhibitors for utilizing open innovation, like the not-invented-here syndrome or just a general liability of smallness which increases the effects of fail-ure. However, the agility of decision-making can bring benefits out of the smaller size. The sports industry includes a high affection to the business from the fans, sponsors and community and uti-lizing this emotion and commitment in innovation is worth studying.
This study attempts to find models for small and medium-sized companies in this industry to estab-lish their open innovation processes while taking into account different effects of scarcity and small size and the industry specific characteristics. Based on this study, itt appears that the im-portance of stakeholder involvement is known in the industry, but the depth of this in practice is not as good as it should be. The industry also battles between innovating new revenue streams and remaining loyal to its core business and traditions.
Pk-yrityksillä on yleisesti monia erilaisia ominaisuuksia, jotka rajoittavat avoimen innovaation omaksumista, muun muassa ”ei keksitty täällä”-syndrooma (NIH) sekä yleisesti pienuuden riski, joka pahentaa epäonnistumisen seurauksia. Toisaalta, pieni koko tuo yritysten toimintaan kette-ryyttä, jota voi pitää huomattavana etuna. Urheilun alalla kannattajien, sponsorien ja yhteisön kor-kea sitoutuminen ja tunteellinen suhtautuminen kannatettuun seuraan on tutkimisen arvoinen koh-de suhteessa avoimeen innovaatioon.
Tämä tutkimus pyrkii löytämään erilaisia malleja pk-yrityksille urheilun alalla, joilla ne voisivat rakentaa avoimen innovaation prosessinsa. Samalla se pyrkii ottamaan huomioon eri elementit, jotka siihen vaikuttavat taloudellisen ja intellektuellisen niukkuuden osalta, sekä tutkimaan ala-kohtaisten erityispiirteiden vaikutuksia prosessiin. Tutkimuksesta päätellen, sidosryhmien tärkeys alalla on ymmärretty toimijoiden keskuudessa, mutta niitä hyödynnetään käytännön tasolla heikos-ti. Lisäksi ala kamppailee uusien liiketoimintamallien innovoinnin sekä ydinliiketoiminnalleen uskollisena pysymisen kanssa.