Brändin visuaalinen identiteetti ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumisessa
Huhtamaa, Maria (2020-05-04)
Brändin visuaalinen identiteetti ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumisessa
Huhtamaa, Maria
(04.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038556
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052038556
Tiivistelmä
Visuaalisuus ja sen johdonmukaisen toteuttamisen tärkeys korostuvat päivä päivältä. Markkinointiympäristön visuaalisuuspainotteisuudella, ihmisten kiireisellä arjella sekä vuosi vuodelta nopeammin tehdyillä päätöksillä on merkitystä siihen. Tämän lisäksi kuvia tulvivassa maailmassa brändin visuaalisuudella on huomattava merkitys ajateltaessa brändin näkyvyyttä. Brändin visuaalisella identiteetillä on suuri merkitys siihen, miten ihmiset havaitsevat brändin sekä sen ominaisuudet. Se on havaittavissa myös yrityksen ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumisessa ja työntekijöiden houkuttelussa yritykseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää brändin visuaalisen identiteetin merkitys ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumisessa. Aihe tuo uutta näkökulmaa yhdistämällä kaksi käsitettä, joita ei ole ennen tutkittu yhdessä.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan eri ikäluokkiin kuuluvaa henkilöä. Haastattelurunko oli rakennettu brändin visuaalisen identiteetin ja ulkoisen työnantajamielikuvan eri osa-alueiden kautta. Brändin visuaalinen identiteetti oli tutkimuksessa jaettu sen eri elementteihin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Nämä elementit olivat logot ja tunnukset, värit, typografiat ja kuvat. Ulkoinen työnantajamielikuva taas jaettiin työnantaja-, työpaikka- ja työntekijäinformaatioon sekä välineellisiin ja symbolisiin ominaisuuksiin. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin kokonaisuutena, etsimällä haastatteluissa saatujen vastausten kautta yhtäläisyyksiä ja tekemällä sitä kautta merkitystulkintoja. Näiden tehtyjen merkitystulkintojen kautta selvitettiin tutkimuksen tutkimusongelma.
Empiirisen aineiston analysoinnin perusteella voidaan todeta, että brändin visuaalisella identiteetillä on merkitystä ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumisessa. Tutkimuksessa havaittiin, että brändin visuaalisella identiteetillä on merkitystä ulkoiseen työnantajamielikuvaan välineellisten ja symbolisten ominaisuuksien kautta. Nämä ominaisuudet ovat havaittavissa ulkoisen työnantajamielikuvan yhteis-, työnantaja-, työpaikka- ja työntekijäinformaationa. Brändin visuaalinen identiteetti luo ihmisissä monenlaisia assosiaatioita, jotka ovat kuitenkin yksilöstä riippuvaisia. Näin ollen brändin visuaalisen identiteetin merkitys on erilainen eri henkilöille muodostuvaan ulkoiseen työnantajamielikuvaan.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Teemahaastatteluihin osallistui kahdeksan eri ikäluokkiin kuuluvaa henkilöä. Haastattelurunko oli rakennettu brändin visuaalisen identiteetin ja ulkoisen työnantajamielikuvan eri osa-alueiden kautta. Brändin visuaalinen identiteetti oli tutkimuksessa jaettu sen eri elementteihin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Nämä elementit olivat logot ja tunnukset, värit, typografiat ja kuvat. Ulkoinen työnantajamielikuva taas jaettiin työnantaja-, työpaikka- ja työntekijäinformaatioon sekä välineellisiin ja symbolisiin ominaisuuksiin. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin kokonaisuutena, etsimällä haastatteluissa saatujen vastausten kautta yhtäläisyyksiä ja tekemällä sitä kautta merkitystulkintoja. Näiden tehtyjen merkitystulkintojen kautta selvitettiin tutkimuksen tutkimusongelma.
Empiirisen aineiston analysoinnin perusteella voidaan todeta, että brändin visuaalisella identiteetillä on merkitystä ulkoisen työnantajamielikuvan muodostumisessa. Tutkimuksessa havaittiin, että brändin visuaalisella identiteetillä on merkitystä ulkoiseen työnantajamielikuvaan välineellisten ja symbolisten ominaisuuksien kautta. Nämä ominaisuudet ovat havaittavissa ulkoisen työnantajamielikuvan yhteis-, työnantaja-, työpaikka- ja työntekijäinformaationa. Brändin visuaalinen identiteetti luo ihmisissä monenlaisia assosiaatioita, jotka ovat kuitenkin yksilöstä riippuvaisia. Näin ollen brändin visuaalisen identiteetin merkitys on erilainen eri henkilöille muodostuvaan ulkoiseen työnantajamielikuvaan.