Sisältömarkkinoinnin merkitys Z-sukupolven kuluttajan sitouttamiselle
Heikkinen, Aino (2020-05-07)
Sisältömarkkinoinnin merkitys Z-sukupolven kuluttajan sitouttamiselle
Heikkinen, Aino
(07.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538895
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538895
Tiivistelmä
Sisältömarkkinointi on viimeisten vuosien aikana herättänyt suurta kiinnostusta ammatinharjoittajien keskuudessa ja se on lyhyessä ajassa noussut merkittäväksi osaksi monien yritysten markkinointistrategiaa. Ajankohtaisuudestaan huolimatta akateemisessa kirjallisuudessa sisältömarkkinointia on kuitenkin tutkittu vasta vähän. Digitalisaation myötä vuorovaikutteisen sisällön määrä ja merkitys on lisääntynyt, mikä puolestaan on johtanut kiinnostuksen lisääntymiseen asiakkaiden sitouttamista kohtaan. Tämän tutkimuksen avulla pyrittiin selkeyttämään sisältömarkkinoinnin roolia ja merkitystä Z-sukupolven kuluttaja-asiakkaan sitouttamisessa. Lisäksi pyrittiin ymmärtämään sisältömarkkinoinnin ja asiakkaan sitouttamisen merkitystä yrityksen liiketoiminnassa sekä sitä, minkälaisen sisällön Z-sukupolvi kokee arvokkaaksi ja merkitykselliseksi. Tutkimusta lähestyttiin sisältömarkkinointia, asiakkaan sitouttamista sekä Z-sukupolvea käsittelevän aiemman kirjallisuuden kautta.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valikoitui neljä markkinoinnin ammattilaista sekä neljä Z-sukupolven kuluttajaa. Tutkimustuloksista ilmeni se, että asiakkaan arvostaman sisällön avulla yritys voi kasvattaa omaa asiantuntijuuttaan kuluttajien silmissä ja muuttua heille arvokkaaksi tiedonlähteeksi ja sitä kautta myös luotettavaksi tuotteiden- tai palveluntarjoajaksi. Tätä kautta onnistunutta sisältömarkkinointia toteuttava yritys voi sitouttaa asiakkaita ja kasvattaa kilpailuetua. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, että Z-sukupolven ominaispiirteet vaikuttavat vahvasti siihen, minkälaisen sisällön he kokevat arvokkaana. Tämän perusteella todettiin, että sisältömarkkinoinnin toteuttajalle on äärimmäisen tärkeää tuntea kohderyhmänsä ominaispiirteet tarkasti, jotta on mahdollista luoda heille arvokasta sisältöä.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että sisältömarkkinoinnilla on onnistuessaan positiivinen vaikutus asiakkaiden sitouttamiselle. Asiakkaiden sitouttaminen puolestaan nähtiin tutkimuksen perusteella höydyllisenä tavoitteena yrityksille. Tutkimustuloksista pääteltiin myös, että sisältömarkkinoinnilla ja asiakkaiden sitouttamisella on merkitystä yrityksen liiketoimintaan ja ne voivat auttaa yritystä saavuttamaan myös tärkeitä tavoitteita liiketoiminnan näkökulmasta. Johtopäätöksenä todettiin myös se, että tuottamalla Z-sukupolvelle arvokasta sisältöä yritys voi edistää Z-sukupolven kuluttajan sitouttamista.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valikoitui neljä markkinoinnin ammattilaista sekä neljä Z-sukupolven kuluttajaa. Tutkimustuloksista ilmeni se, että asiakkaan arvostaman sisällön avulla yritys voi kasvattaa omaa asiantuntijuuttaan kuluttajien silmissä ja muuttua heille arvokkaaksi tiedonlähteeksi ja sitä kautta myös luotettavaksi tuotteiden- tai palveluntarjoajaksi. Tätä kautta onnistunutta sisältömarkkinointia toteuttava yritys voi sitouttaa asiakkaita ja kasvattaa kilpailuetua. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, että Z-sukupolven ominaispiirteet vaikuttavat vahvasti siihen, minkälaisen sisällön he kokevat arvokkaana. Tämän perusteella todettiin, että sisältömarkkinoinnin toteuttajalle on äärimmäisen tärkeää tuntea kohderyhmänsä ominaispiirteet tarkasti, jotta on mahdollista luoda heille arvokasta sisältöä.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että sisältömarkkinoinnilla on onnistuessaan positiivinen vaikutus asiakkaiden sitouttamiselle. Asiakkaiden sitouttaminen puolestaan nähtiin tutkimuksen perusteella höydyllisenä tavoitteena yrityksille. Tutkimustuloksista pääteltiin myös, että sisältömarkkinoinnilla ja asiakkaiden sitouttamisella on merkitystä yrityksen liiketoimintaan ja ne voivat auttaa yritystä saavuttamaan myös tärkeitä tavoitteita liiketoiminnan näkökulmasta. Johtopäätöksenä todettiin myös se, että tuottamalla Z-sukupolvelle arvokasta sisältöä yritys voi edistää Z-sukupolven kuluttajan sitouttamista.