Ihmisen uskonnollisilla juurilla – Sir Edward Burnett Tylorin animismi osana modernin antropologian alkuaskeleita
Eränen, Antti (2020-04-30)
Ihmisen uskonnollisilla juurilla – Sir Edward Burnett Tylorin animismi osana modernin antropologian alkuaskeleita
Eränen, Antti
(30.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539055
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539055
Tiivistelmä
Olen tarkastellut tutkielmassani, kuinka Edward Burnett Tylor (1832–1917) rakensi animisminsa sielun ja jumaluuksien teorioita, sekä sitä, mitenkä nämä teoriat liittyvät muuhun tiedemaailmaan. Tylorin animismin sielun teorioista olen tarkastellut sitä, kuinka Tylor rakensi ihmissielun, eläinsielujen, kasvisielujen ja muun luonnon sielullisuuden teorioita. Tylorin animismin jumaluuksien teorioista olen tarkastellut sitä, kuinka Tylor rakensi taivaan jumalien, sateen jumalien, ukkosen jumalien, maaperän jumalien, tuulen jumalien, veden jumalien, meren jumalien, tulen jumalien, auringon jumalien ja kuun jumalien teorioita. Alkuperäisaineistonani olen käyttänyt kahta Tylorin kulttuuriteorioita ja animismia käsittelevää teosta, jotka julkaistiin vuonna 1871. Tylor loi animisminsa sielun ja jumaluuksien teorioita käyttämällä lähteinään pääsääntöisesti 1600- 1700- ja 1800-lukujen eurooppalaissyntyisten lähetyssaarnaajien, muunlaisten kansatieteilijöiden sekä ihmistutkimuksen edustajien, siirtomaaisäntien, tutkimusmatkailijoiden, kielitieteilijöiden, luonnontieteilijöiden, historioitsijoiden ja kirjailijoiden kirjoittamia teoksia. Tylorin teoriat olivat osa 1800-luvun ihmisen uskonnollisuuden uudenlaista tutkimusta, ja vaikuttivat moneen tutkijaan. Olen jakanut tutkimukseni Tylorin animismin sielun ja jumaluuksien teorioihin, sillä ne ovat sen keskeisiä osa-alueita. Tylor näki, että animismin ydin on usko hengellisiin olioihin.