Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia siirtymän toteuttamisesta esiopetuksesta alkuopetukseen

Heikkilä, Emma; Väänänen, Annika (2020-05-07)

Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia siirtymän toteuttamisesta esiopetuksesta alkuopetukseen

Heikkilä, Emma
Väänänen, Annika
(07.05.2020)
Katso/Avaa
Heikkila_Emma_Vaananen_Annika_opinnayte.pdf (970.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539109
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa esiopetuksessa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja ensimmäisen luokan opettajien kokemuksista kouluun siirtymän toteuttajina. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia esiopetuksen ja alkuopetuksen yhteistyöstä, siirtymän toteuttamisessa kokemista haasteista sekä siirtymän toteuttamisen keinoista. Tieto opettajien kohtaamista haasteista voi auttaa muita opettajia ennakoimaan mahdollisesti siirtymässä kohdattavia haasteita, sekä hyödyntämään aineistosta nousseita keinoja omassa työssään. Lisäksi opettajat sekä esiopetuksen ja perusopetuksen järjestäjät voivat hyödyntää haastateltavien mainitsemia kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla erään kunnan alueella haastattelemalla satunnaisesti valittuja varhaiskasvatuksen opettajia ja luokanopettajia. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, joista neljä oli varhaiskasvatuksen opettajia ja neljä luokanopettajia. Saadulle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi etsien aineistosta yhtäläisyyksiä teemoittain ja kategorisoitiin kokemuksia alaluokista yläluokiksi ja aina pääluokiksi asti. Käytimme tulosten havainnollistamiseen suoria sitaatteja haastattelun litteroinneista. Haastattelemamme opettaja kokivat monipuolisen yhteistyön tekemisen tärkeäksi siirtymän kannalta. Kaikki opettajat mainitsivat siirtymässä ilmenevän haasteita, mutta niitä mainittiin suhteellisen vähän. Opettajien kertomissa keinoissa on havaittavissa ammattiryhmien välistä eroavaisuutta. Kehitysideoissa ei esiintynyt siirtymän toteuttamistavan täydellistä uudistamista. Sen sijaan kehitysideat liittyivät jo olemassa olevien toimintatapojen lisäämiseen ja parantamiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9162]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste