Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia siirtymän toteuttamisesta esiopetuksesta alkuopetukseen
Heikkilä, Emma; Väänänen, Annika (2020-05-07)
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia siirtymän toteuttamisesta esiopetuksesta alkuopetukseen
Heikkilä, Emma
Väänänen, Annika
(07.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539109
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539109
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa tietoa esiopetuksessa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja ensimmäisen luokan opettajien kokemuksista kouluun siirtymän toteuttajina. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia esiopetuksen ja alkuopetuksen yhteistyöstä, siirtymän toteuttamisessa kokemista haasteista sekä siirtymän toteuttamisen keinoista. Tieto opettajien kohtaamista haasteista voi auttaa muita opettajia ennakoimaan mahdollisesti siirtymässä kohdattavia haasteita, sekä hyödyntämään aineistosta nousseita keinoja omassa työssään. Lisäksi opettajat sekä esiopetuksen ja perusopetuksen järjestäjät voivat hyödyntää haastateltavien mainitsemia kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla erään kunnan alueella haastattelemalla satunnaisesti valittuja varhaiskasvatuksen opettajia ja luokanopettajia. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, joista neljä oli varhaiskasvatuksen opettajia ja neljä luokanopettajia. Saadulle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi etsien aineistosta yhtäläisyyksiä teemoittain ja kategorisoitiin kokemuksia alaluokista yläluokiksi ja aina pääluokiksi asti. Käytimme tulosten havainnollistamiseen suoria sitaatteja haastattelun litteroinneista. Haastattelemamme opettaja kokivat monipuolisen yhteistyön tekemisen tärkeäksi siirtymän kannalta. Kaikki opettajat mainitsivat siirtymässä ilmenevän haasteita, mutta niitä mainittiin suhteellisen vähän. Opettajien kertomissa keinoissa on havaittavissa ammattiryhmien välistä eroavaisuutta. Kehitysideoissa ei esiintynyt siirtymän toteuttamistavan täydellistä uudistamista. Sen sijaan kehitysideat liittyivät jo olemassa olevien toimintatapojen lisäämiseen ja parantamiseen.