Yliopisto-opettajien digitaitojen kehittäminen ja opetuksen kehittämistyö moniammatillisessa yhteistyössä : Turun yliopiston Digitaaliset oppimis- ja opetusympäristöt käyttöön kehittäjäyhteisöjen tuella -hanke
Dahlbom, Janiina; Lehtonen, Pipsa (2020-04-23)
Yliopisto-opettajien digitaitojen kehittäminen ja opetuksen kehittämistyö moniammatillisessa yhteistyössä : Turun yliopiston Digitaaliset oppimis- ja opetusympäristöt käyttöön kehittäjäyhteisöjen tuella -hanke
Dahlbom, Janiina
Lehtonen, Pipsa
(23.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435515
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435515
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella Turun yliopiston Digitaaliset oppimis- ja opetusympäristöt käyttöön kehittäjäyhteisöjen tuella -hankkeeseen osallistuneiden yliopisto-opettajien kokemuksia opetuksen kehittämisestä moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten yliopisto-opettajat kokivat heidän digitaitojensa ja ammatillisen toimijuutensa kehittyneen hankkeen aikana opetusta kehitettäessä sekä siitä, miten moniammatillisuus toisaalta vaikutti hankkeessa toimimiseen ja opetuksen kehittämiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin yliopisto-opettajien käsityksiä hanketyöskentelystä ja hankkeista korkeakoulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Aineistona toimi seitsemän Turun korkeakoulun yliopisto-opettajan teemahaastattelut ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa tuli ilmi yliopisto-opettajien kokemus hankkeesta mahdollisuutena digitaitojen ja ammatillisen toimijuuden kehittämiseen. Ammatillinen toimijuus nousi esille muun muassa vaikuttamisen mahdollisuuksina, työkäytäntöjen kehittämisenä sekä ammatillisen identiteetin muutoksina. Digitaalisuuteen hanke sen sijaan oli vaikuttanut muun muassa yliopisto-opettajien kokemuksina lisääntyneestä rohkeudesta käyttää digitaalisuutta omassa opetuksessa sekä digitaitojen arkipäiväistymisenä. Kaiken kaikkiaan digitaalisuus ja hanke oltiin koettu opetuksen kehittämisen ja moniammatillisen toiminnan mahdollistajina.
Korkeakoulujen hankkeet koettiin tärkeinä mahdollisuuksina toiminnan kehittämiseen, mutta toisaalta ne nähtiin myös aikaavievinä ja raskaina kehittämisen muotoina. Hankkeiden osalta huolta aiheuttivat muun muassa toimijoiden epätasainen osallistuminen hankkeisiin ja sen myötä työmäärän ja vastuun kasautuminen innokkaille ja kehittämismyönteisille opettajille yhteisen vastuun sijaan. Tulevaisuudessa hankkeiden rinnalle kaivattiinkin myös pidempiaikaisia ja kestävämpiä kehittämisen menetelmiä.
Tutkimuksessa tuli ilmi yliopisto-opettajien kokemus hankkeesta mahdollisuutena digitaitojen ja ammatillisen toimijuuden kehittämiseen. Ammatillinen toimijuus nousi esille muun muassa vaikuttamisen mahdollisuuksina, työkäytäntöjen kehittämisenä sekä ammatillisen identiteetin muutoksina. Digitaalisuuteen hanke sen sijaan oli vaikuttanut muun muassa yliopisto-opettajien kokemuksina lisääntyneestä rohkeudesta käyttää digitaalisuutta omassa opetuksessa sekä digitaitojen arkipäiväistymisenä. Kaiken kaikkiaan digitaalisuus ja hanke oltiin koettu opetuksen kehittämisen ja moniammatillisen toiminnan mahdollistajina.
Korkeakoulujen hankkeet koettiin tärkeinä mahdollisuuksina toiminnan kehittämiseen, mutta toisaalta ne nähtiin myös aikaavievinä ja raskaina kehittämisen muotoina. Hankkeiden osalta huolta aiheuttivat muun muassa toimijoiden epätasainen osallistuminen hankkeisiin ja sen myötä työmäärän ja vastuun kasautuminen innokkaille ja kehittämismyönteisille opettajille yhteisen vastuun sijaan. Tulevaisuudessa hankkeiden rinnalle kaivattiinkin myös pidempiaikaisia ja kestävämpiä kehittämisen menetelmiä.