Digitalisaation vaikutukset tilintarkastuksen laatuun
Sahla, Lotta (2020-04-22)
Digitalisaation vaikutukset tilintarkastuksen laatuun
Sahla, Lotta
(22.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538965
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538965
Tiivistelmä
2000-luvulla tapahtuneiden tilintarkastusskandaalien vaikutuksesta luottamus taloudellista informaatiota kohtaan on heikentynyt, jonka myötä tilintarkastus on suuntautunut kohti tilintarkastuksen laadun lähestymistapaa tiedon laadun varmistamiseksi. Yhtä aikaa tilintarkastuksen laatukäsitteen kasvaessa digitalisaatio jatkaa kehittymistään ja tilintarkastusyhteisöt implementoivat uutta teknologiaa osaksi tarkastusprosessejaan. Liiketoiminnan kansainvälistymisen ja digitaalisuuden kasvun myötä taloudellisen informaation määrä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla. Tilintarkastuksen on kyettävä vastaamaan tähän muutoksen tilintarkastuksen laadun säilyttämiseksi, jonka myötä tarkastusprosessissa on käytettävä nykyaikaista digitaalitekniikkaa. Aiempien tutkimuksien mukaan kolme pääasiallista tilintarkastukseen vaikuttavaa digitaalista teknologiaa ovat Big data-analytiikka, robotiikka ja tekoäly.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten edellä mainitut digitaalitekniikat vaikuttavat tilintarkastuksen laatuun suomalaisissa Big Four tilintarkastusyhteisöissä työskentelevien ammattilaisten näkökulmasta. Tutkielma on suoritettu laadullisena puolistrukturoituna teemahaastattelututkimuksena. Tutkielmaa varten muodostettiin viitekehys tutkimusaineiston analysoinnin tueksi Watkinsin ym. (2004) ja IAASB:n (2014) tilintarkastuksen laadun viitekehyksien perusteella.
Tutkimustuloksina digitalisaatiolla voidaan todeta olevan niin positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia tilintarkastuksen laadulle, jotka haastavat tilintarkastajia uusien käytäntöjen ja työvälineiden kautta. Digitaalitekniikoiden myötä tilintarkastajien rutiininomaiset työtehtävät ovat vähentyneet ja tarkastusaineiston kattavuus parantunut, jotka valjastavat tilintarkastajat käyttämään korkeampaa harkintaa tilintarkastuksen laadun parantamiseksi. Kasvavan datan kontrolloimattoman laadun ja systemaattisten virheiden kautta tilintarkastajat kuitenkin altistuvat resurssien kulutukselle vanhentuneiden tilintarkastusstandardien vaikutuksesta.
Tutkielman keskeisimpänä johtopäätöksenä digitalisaation todettiin kasvattavan yhteiskunnallisen laadun merkitystä pääomamarkkinoiden luotettavuuden takaamiseksi, mutta todettiin toisaalta heikentävän asiakaslähtöistä laatua tilintarkastajien henkilökohtaisen menetyksen altistumisella humanistisen kyvyn ja kontaktin menetyksen myötä.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten edellä mainitut digitaalitekniikat vaikuttavat tilintarkastuksen laatuun suomalaisissa Big Four tilintarkastusyhteisöissä työskentelevien ammattilaisten näkökulmasta. Tutkielma on suoritettu laadullisena puolistrukturoituna teemahaastattelututkimuksena. Tutkielmaa varten muodostettiin viitekehys tutkimusaineiston analysoinnin tueksi Watkinsin ym. (2004) ja IAASB:n (2014) tilintarkastuksen laadun viitekehyksien perusteella.
Tutkimustuloksina digitalisaatiolla voidaan todeta olevan niin positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia tilintarkastuksen laadulle, jotka haastavat tilintarkastajia uusien käytäntöjen ja työvälineiden kautta. Digitaalitekniikoiden myötä tilintarkastajien rutiininomaiset työtehtävät ovat vähentyneet ja tarkastusaineiston kattavuus parantunut, jotka valjastavat tilintarkastajat käyttämään korkeampaa harkintaa tilintarkastuksen laadun parantamiseksi. Kasvavan datan kontrolloimattoman laadun ja systemaattisten virheiden kautta tilintarkastajat kuitenkin altistuvat resurssien kulutukselle vanhentuneiden tilintarkastusstandardien vaikutuksesta.
Tutkielman keskeisimpänä johtopäätöksenä digitalisaation todettiin kasvattavan yhteiskunnallisen laadun merkitystä pääomamarkkinoiden luotettavuuden takaamiseksi, mutta todettiin toisaalta heikentävän asiakaslähtöistä laatua tilintarkastajien henkilökohtaisen menetyksen altistumisella humanistisen kyvyn ja kontaktin menetyksen myötä.