CO-CREATIVE ENVISIONING PROCESS : Case study: how a new futures research method can facilitate organisations to thrive in change
Fors, Piritta (2020-05-13)
CO-CREATIVE ENVISIONING PROCESS : Case study: how a new futures research method can facilitate organisations to thrive in change
Fors, Piritta
(13.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539088
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539088
Tiivistelmä
Sustainability demands, new consumer values and fast technological development are forcing companies to change in order to survive. This case study describes the new futures research method, Co-Creative Envisioning Process, that was tested at a small and medium-sized manufacturing company. The process aims to help companies to thrive in change. The key core elements are in building hope for the future, employee engagement, soft skill learning and co-creative futures envisioning. The process has six steps; roots, empathy, hope, flow, flourish and fruits. In the first steps, the management, or a similar smaller group, will participate in the groundwork, followed by a workshop for a wider group of people. In the co-creative envisioning workshop the participants create their ideal future images on the given topic and the practical steps to get there. Besides Pentti Malaska and Karin Holstius views on visionary leadership, I studied the research of Markku Wilenius and Linda Holbeche for this literary review about visionary leadership, agility and employee engagement. The objectives of this research were to create a co-creative envisioning method and to test and observe the method in practice. The research question was how could a Co-Creative Envisioning Process method help organizations in change? The study method was a qualitative study in combination with quantitative methods such as semi-structured interviews. The process helped the case company to create futures orientation and positive future images and increase hope for the future as well as enhance understanding of the importance of the soft skill management in the company. It can help to enhance communication, inspire employee engagement and build motivation, enthusiasm and a better work atmosphere. Also, it can assist to find a futures vision, clarity of the key problems and action steps to reach the vision. The method can help the management in decision-making. Vastuullisuusvaatimukset, kuluttajien uudet arvot ja nopea teknologinen kehitys pakottavat yrityksiä muuttumaan. Tämä tapaustutkimus kuvailee uutta tulevaisuudentutkimuksen menetelmää, Yhteisöllistä Visiointiprosessia, ja sen testaamista sekä vaikutuksia eräässä keskisuuressa tuotantoyrityksessä. Prosessin ydintavoitteena on auttaa yrityksiä menestymään muutoksessa. Keskeisiä elementtejä ovat tulevaisuuden toivon rakentaminen, työntekijöiden motivoiminen muutokseen, ihmistaidot sekä tulevaisuuden visiointi. Prosessissa on kuusi vaihetta; juuret, empatia, toivo, virtaus, kukoistus ja hedelmät. Ensimmäisissä vaiheissa johtoryhmä tai muu ydinryhmä osallistuu työskentelyyn, jonka perusteella järjestetään työpaja laajemmalle osallistujajoukolle. Yhteisöllisessä visiointityöpajassa osallistujat luovat yhdessä positiiviset ihanteelliset tulevaisuuskuvansa annetuista aiheista. He myös luovat yhteisöllisesti askeleet niiden käytännön toteuttamiseksi. Koko prosessin tarkoitus on mahdollistaa yhteisöllinen visiointi positiivisena muutosvoimana. Tärkeimmät lähdeteokset olivat Pentti Malaskan ja Karin Holstiuksen sekä Markku Wileniuksen ja Linda Holbechen tutkimukset visionäärisestä johtajuudesta, ketteryydestä ja työntekijöiden sitoutumisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli luoda yhteisöllinen visiointiprosessi ja testata sekä havainnoida menetelmä käytännössä. Tutkimuskysymys oli, että kuinka Yhteisöllinen Visiointiprosessi menetelmänä voisi auttaa organisaatioita muutoksessa? Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus yhdistettynä kvantitatiivisiin menetelmiin, kuten osittain jäsenneltyihin haastatteluihin. Keskeinen tutkimustulos oli, että prosessi voi auttaa parantamaan yrityksen kommunikaatiota, kasvattaa työntekijöiden sitoutumista sekä lisäämään motivaatiota, innostusta sekä parempaa työilmapiiriä. Lisäksi se voi auttaa löytämään yhteisen vision sekä selkeyttämään avainongelmia, että tarvittavia askeleita ja toimintavaiheita sen saavuttamiseen on helpompi löytää. Lisäksi metodi voi auttaa yritysjohtoa päätöksenteossa.