Player participation in video game development
Byman, Henrik (2020-04-30)
Player participation in video game development
Byman, Henrik
(30.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538973
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538973
Tiivistelmä
The trend of involving players in early game development has increased considerably during
recent years. As an alternative for the traditional game creation methods, in player participation,
players get to play the game and influence its development direction before the game is finished
and published. Similar development methods have been employed already for long in the information
systems development context, but in the early game development context, the participation
of players is still a relatively unexplored area. This research attempts to fill that gap
and provide a more comprehensive understanding of player participation as well as investigate
its usefulness in game development.
A qualitative case study approach was adopted in this study. Four Finnish game studios
were invited for semi-structured interviews to share their knowledge of involving players in
their projects, and 21 players responded to a questionnaire about their experiences with game
development projects. Interviews were transcribed and coded along with players’ responses.
Player participation is best described as a collaborative game development method characterised
by voluntariness, and emphasizing communication and interaction between the player
community and the game studio for creating a gameplay experience according to the emerging
discourse between game studio’s development vision and players’ desires. In it, a game studio
and its player community engage in various community management, communication and testing
activities to create a mutually satisfying product. The participation process itself is characterised
by voluntariness of participation as well as varying degrees of participation thresholds
and levels of commitment towards the project among players. The benefits of player participation
are found in the availability of additional resources and more cost-efficient development,
validating game design choices with and targeting the gameplay experience for the player community,
and developing technically a more robust game as well as the potential for better reception
when the game is finished. However, the game studio has to face the challenges in
managing the increased workload, potential changes in various work practices, and creating
and maintaining the player community, which consists of diverse individuals with each of their
varying interests and desires towards the game development project. Pelaajien osallistaminen aikaisessa pelinkehityksessä on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti.
Vaihtoehtona perinteisille pelinkehitysmenetelmille pelaajien osallistamisessa pelaajat
pääsevät pelaamaan ja vaikuttamaan pelin kehityssuuntaan ennen pelin valmistumista ja julkaisua.
Vastaavan kaltaisia kehitysmenetelmiä on jo pitkään käytetty tietojärjestelmien kehityksessä,
mutta aikaisessa pelinkehityskontekstissa tämä on vielä varsin tutkimatonta aluetta.
Tämä tutkimus pyrkii täyttämään tuota tyhjyyttä kirjallisuudessa ja tarjoamaan kokonaisvaltaisempaa
ymmärrystä pelaajien osallistamisesta sekä tutkimaan sen hyödyllisyyttä pelinkehityskontekstissa.
Tämä tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Neljä suomalaista pelistudiota
kutsuttiin puolistrukturoituihin haastatteluihin jakamaan heidän tietämyksensä pelaajien
osallistamisesta heidän projekteissaan, ja 21 pelaajaa vastasi kyselyyn omista kokemuksistaan
pelinkehitysprojekteissa. Haastattelut litteroitiin ja koodattiin pelaajien vastausten ohella.
Pelaajien osallistamista voi parhaiten kuvata yhteistyökeskeisenä pelienkehitysmetodina,
jossa painottuvat vapaaehtoisuus sekä kommunikointi ja vuorovaikutus pelaajayhteisön ja pelistudion
välillä, ja jossa pelielämys rakentuu pelistudion vision ja pelaajayhteisön toiveiden
välisen vuoropuhelun mukaisesti. Siinä pelistudio ja pelaajayhteisö osallistuvat erilaisiin yhteisönhallinta-,
kommunikointi- ja testausaktiviteetteihin luodakseen molempia osapuolia tyydyttävän
tuotteen. Osallistumisprosessia luonnehtivat vapaaehtoisuus, sekä pelaajien vaihtelevat
osallistumiskynnyksen ja sitoutumisen tasot peliprojektia kohtaan. Pelaajien osallistamisen
hyödyt tulevat lisääntyneiden resurssien saatavuudesta ja kustannustehokkaammasta kehityksestä,
pelisuunnitteluun liittyvien päätösten hyväksyttämisestä pelaajien kanssa sekä pelikokemuksen
kohdentamisesta pelaajille, ja teknisesti toimivamman pelin kehittämisestä sekä mahdollisuudesta
parempaan vastaanottoon pelin valmistuttua. Kuitenkin pelistudion täytyy myös
kohdata pelaajien osallistamisesta juontavat haasteet, kuten lisääntyneen työmäärän hallitseminen,
mahdolliset muutokset eri työkäytännöissä, ja pelaajayhteisön, joka koostuu erilaisista yksilöistä,
joista jokaisella on omat eriävät intressit ja toiveet peliprojektia kohtaan, rakentaminen
sekä ylläpito.
recent years. As an alternative for the traditional game creation methods, in player participation,
players get to play the game and influence its development direction before the game is finished
and published. Similar development methods have been employed already for long in the information
systems development context, but in the early game development context, the participation
of players is still a relatively unexplored area. This research attempts to fill that gap
and provide a more comprehensive understanding of player participation as well as investigate
its usefulness in game development.
A qualitative case study approach was adopted in this study. Four Finnish game studios
were invited for semi-structured interviews to share their knowledge of involving players in
their projects, and 21 players responded to a questionnaire about their experiences with game
development projects. Interviews were transcribed and coded along with players’ responses.
Player participation is best described as a collaborative game development method characterised
by voluntariness, and emphasizing communication and interaction between the player
community and the game studio for creating a gameplay experience according to the emerging
discourse between game studio’s development vision and players’ desires. In it, a game studio
and its player community engage in various community management, communication and testing
activities to create a mutually satisfying product. The participation process itself is characterised
by voluntariness of participation as well as varying degrees of participation thresholds
and levels of commitment towards the project among players. The benefits of player participation
are found in the availability of additional resources and more cost-efficient development,
validating game design choices with and targeting the gameplay experience for the player community,
and developing technically a more robust game as well as the potential for better reception
when the game is finished. However, the game studio has to face the challenges in
managing the increased workload, potential changes in various work practices, and creating
and maintaining the player community, which consists of diverse individuals with each of their
varying interests and desires towards the game development project.
Vaihtoehtona perinteisille pelinkehitysmenetelmille pelaajien osallistamisessa pelaajat
pääsevät pelaamaan ja vaikuttamaan pelin kehityssuuntaan ennen pelin valmistumista ja julkaisua.
Vastaavan kaltaisia kehitysmenetelmiä on jo pitkään käytetty tietojärjestelmien kehityksessä,
mutta aikaisessa pelinkehityskontekstissa tämä on vielä varsin tutkimatonta aluetta.
Tämä tutkimus pyrkii täyttämään tuota tyhjyyttä kirjallisuudessa ja tarjoamaan kokonaisvaltaisempaa
ymmärrystä pelaajien osallistamisesta sekä tutkimaan sen hyödyllisyyttä pelinkehityskontekstissa.
Tämä tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Neljä suomalaista pelistudiota
kutsuttiin puolistrukturoituihin haastatteluihin jakamaan heidän tietämyksensä pelaajien
osallistamisesta heidän projekteissaan, ja 21 pelaajaa vastasi kyselyyn omista kokemuksistaan
pelinkehitysprojekteissa. Haastattelut litteroitiin ja koodattiin pelaajien vastausten ohella.
Pelaajien osallistamista voi parhaiten kuvata yhteistyökeskeisenä pelienkehitysmetodina,
jossa painottuvat vapaaehtoisuus sekä kommunikointi ja vuorovaikutus pelaajayhteisön ja pelistudion
välillä, ja jossa pelielämys rakentuu pelistudion vision ja pelaajayhteisön toiveiden
välisen vuoropuhelun mukaisesti. Siinä pelistudio ja pelaajayhteisö osallistuvat erilaisiin yhteisönhallinta-,
kommunikointi- ja testausaktiviteetteihin luodakseen molempia osapuolia tyydyttävän
tuotteen. Osallistumisprosessia luonnehtivat vapaaehtoisuus, sekä pelaajien vaihtelevat
osallistumiskynnyksen ja sitoutumisen tasot peliprojektia kohtaan. Pelaajien osallistamisen
hyödyt tulevat lisääntyneiden resurssien saatavuudesta ja kustannustehokkaammasta kehityksestä,
pelisuunnitteluun liittyvien päätösten hyväksyttämisestä pelaajien kanssa sekä pelikokemuksen
kohdentamisesta pelaajille, ja teknisesti toimivamman pelin kehittämisestä sekä mahdollisuudesta
parempaan vastaanottoon pelin valmistuttua. Kuitenkin pelistudion täytyy myös
kohdata pelaajien osallistamisesta juontavat haasteet, kuten lisääntyneen työmäärän hallitseminen,
mahdolliset muutokset eri työkäytännöissä, ja pelaajayhteisön, joka koostuu erilaisista yksilöistä,
joista jokaisella on omat eriävät intressit ja toiveet peliprojektia kohtaan, rakentaminen
sekä ylläpito.