Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Minäpystyvyyden yhteys ongelmanratkaisuun matematiikassa

Korventausta, Maija (2020-05-12)

Minäpystyvyyden yhteys ongelmanratkaisuun matematiikassa

Korventausta, Maija
(12.05.2020)
Katso/Avaa
Korventausta_Maija_opinnayte.pdf (611.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538913
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa analysoidaan kirjallisuuden perusteella, millainen yhteys minäpystyvyydellä on ongelmanratkaisuun matematiikassa, mitä tekijöitä niiden väliseen yhteyteen liittyy, ja miten opettaja voi vaikuttaa oppilaan minäpystyvyyteen ja ongelmanratkaisukykyyn. Minäpystyvyydellä tarkoitetaan henkilön omaa arviota siitä, kuinka hyvin hän uskoo selviytyvänsä jostain tietystä tehtävästä. Matemaattinen ongelma on jokin sellainen matemaattinen tehtävä, jonka ratkaisemiseksi yksilön täytyy yhdistellä hänelle tuttuja tietoja ja taitoja uudella tavalla. Kirjallisuudessa on havaittu yhteys minäpystyvyyden ja ongelmanratkaisun välillä. Oppilaan minäpystyvyys on yhteydessä muun muassa oppilaan sitoutuvuuteen matematiikan opiskelua ja ongelmanratkaisua kohtaan, hänen sinnikkyyteensä yrittää ratkaista ongelmia aina vain uudestaan ja ongelmien ratkaisuun liittyvään motivaatioon. Nämä tekijät ovat taas yhteydessä parempiin ongelmanratkaisutuloksiin. Selkeää kausaalista suhdetta eri tekijöiden välillä ei löydetty, sillä toisaalta taas esimerkiksi hyvät tulokset ongelmanratkaisussa kasvattavat motivaatiota, sitoutumista ja minäpystyvyyttä. Sukupuoleen liittyvistä eroista minäpystyvyydessä ja ongelmanratkaisukyvyissä ei voida tutkimusten perusteella vetää mitään tiettyä linjaa, sillä tulokset olivat moninaisia. Opettajan vaikutus oppilaan minäpystyvyyteen ja ongelmanratkaisukykyyn näyttää olevan suuri. Erityisesti opettajan emotionaalinen tuki oppilaita kohtaan on keskeisessä osassa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste