Tapaustutkimus: Digitutoreiden näkemyksiä peruskoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisestä osaamisesta sekä digitutortoiminnasta ja sen kehittämismahdollisuuksista
Raes, Petteri; Sorsa, Oona (2020-05-06)
Tapaustutkimus: Digitutoreiden näkemyksiä peruskoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisestä osaamisesta sekä digitutortoiminnasta ja sen kehittämismahdollisuuksista
Raes, Petteri
Sorsa, Oona
(06.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539037
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052539037
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin digitutoreiden (N = 27) näkemyksiä peruskoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisestä osaamisesta sekä digitutortoiminnasta ja sen kehittämismahdollisuuksista. Digitutortoiminta on uudentyyppinen tapa kannustaa opettajia kokeilevaan kehittämistyöhön teknologian parissa, joten sitä ei ole tutkittu vielä paljoa. Tutkielman tavoitteena oli saada uutta tietoa digitutoreiden työnkuvan sekä nykyisen tutorointimallin kehittämistä varten. Lisäksi digitutoreiden työn kohdistaminen ja tehostaminen olennaisiin asioihin edesauttaa peruskoulun opettajien tieto- ja viestintäteknologian pedagogista hyödyntämistä sekä opetussuunnitelmassa mainittujen laaja-alaisten tavoitteiden toteutumista. Tämä tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä kahdella haastattelulla vuonna 2019. Määrällistä tutkimusaineistoa analysoitiin tilastotieteelliseen analyysiin soveltuvan ohjelmiston avulla sekä laadullista tutkimusaineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Vastauksien perusteella digitutoreiden mielestä peruskoulun opettajien tvt-osaaminen on keskivertoa, mutta yksittäisten taitojen välillä on suurta vaihtelua. Digitutorit ovat tukeneet opettajia eniten mm. teknologisten laitteiden opetuskäytössä ja teknologiaan liittyvien ongelmatilanteiden ratkaisemisessa sekä digitaalisten mediasisältöjen tuottamisessa ja hyödyntämisessä opetuksessa. Noin kolmasosa vastaajista kehittäisi digitutortoiminnassa opettajien ja digitutoreiden välistä yhteistyötä ja lähes puolet heistä panostaisi digitutortyössä opettajille annettavaan pedagogiseen tvt-tukeen.
Opettajien tvt-osaamista kuvaavien taitojen vaihteluun saattaa olla monia syitä. Osa taidoista voi olla nopea oppia ja niitä myös käytetään viikoittain koulussa. Tiettyjen taitojen kohdalla asia voi olla taas täysin päinvastoin. Digitutorit ovat myös saattaneet tukea opettajia juuri niissä tvt-taidoissa, jotka he kokevat kaikkein tärkeimmiksi koulutyön kannalta. Voidaan ajatella, että digitutortoiminnan edistämisen keskiössä tulisi olla toimivien pedagogisten ratkaisujen ja käytänteiden jakaminen digitutoreiden ja opettajien välillä, jotta koulujen tavat hyödyntää teknologiaa tukisivat mahdollisimman hyvin opettamista ja oppimista tulevaisuudessa.
Vastauksien perusteella digitutoreiden mielestä peruskoulun opettajien tvt-osaaminen on keskivertoa, mutta yksittäisten taitojen välillä on suurta vaihtelua. Digitutorit ovat tukeneet opettajia eniten mm. teknologisten laitteiden opetuskäytössä ja teknologiaan liittyvien ongelmatilanteiden ratkaisemisessa sekä digitaalisten mediasisältöjen tuottamisessa ja hyödyntämisessä opetuksessa. Noin kolmasosa vastaajista kehittäisi digitutortoiminnassa opettajien ja digitutoreiden välistä yhteistyötä ja lähes puolet heistä panostaisi digitutortyössä opettajille annettavaan pedagogiseen tvt-tukeen.
Opettajien tvt-osaamista kuvaavien taitojen vaihteluun saattaa olla monia syitä. Osa taidoista voi olla nopea oppia ja niitä myös käytetään viikoittain koulussa. Tiettyjen taitojen kohdalla asia voi olla taas täysin päinvastoin. Digitutorit ovat myös saattaneet tukea opettajia juuri niissä tvt-taidoissa, jotka he kokevat kaikkein tärkeimmiksi koulutyön kannalta. Voidaan ajatella, että digitutortoiminnan edistämisen keskiössä tulisi olla toimivien pedagogisten ratkaisujen ja käytänteiden jakaminen digitutoreiden ja opettajien välillä, jotta koulujen tavat hyödyntää teknologiaa tukisivat mahdollisimman hyvin opettamista ja oppimista tulevaisuudessa.