Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hakijamarkkinointivideot kauppakorkeakoulujen brändi-identiteetin ilmentäjinä

Alanen, Sanni (2020-05-04)

Hakijamarkkinointivideot kauppakorkeakoulujen brändi-identiteetin ilmentäjinä

Alanen, Sanni
(04.05.2020)
Katso/Avaa
Alanen_Sanni_opinnayte.pdf (1.176Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052538974
Tiivistelmä
Kasvaneen kilpailun takia kauppakorkeakoulut joutuvat markkinoimaan itseään yhä enenevissä määrin ja kilpailu uusista opiskelijoista on kovaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana korkeakoulumarkkinointi on siirtynyt suurelta osin verkossa tehtäväksi ja kehitys on ollut erityisen nopeaa viime vuosina. Hakijamarkkinointivideot ovat nousseet suosituksi markkinointikeinoksi myös kauppakorkeakoulujen markkinoinissa. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten kauppakorkeakoulujen brändi-identiteetti rakentuu, miten brändi-identiteetin elementit näkyvät kauppakorkeakoulujen hakijamarkkinointivideoilla ja miten ulkoiset sidosryhmät kokevat kauppakorkeakoulujen brändi-imagon hakijamarkkinointivideoiden perusteella.
Tutkielman teoriaosuus muodostuu brändi-identiteetin, brändi-imagon ja hakijamarkkinointivideoiden ympärille. Brändi-identiteetin tarkastelu pohjautuu Kapfererin brändi-identiteettiprismaan (2012) sekä Aakerin ja Joachimstalerin brändi-identiteettimalliin (2002). Brändi-imagoa taas tarkastellaan esimerkiksi Vuokon yrityskuvan ulottuvuuksien (2003) kautta. Tutkielma on laadullinen monitapaustutkimus ja tutkimuskohteina oli kaksi suomalaista kauppakorkeakoulua, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu ja Turun kauppakorkeakoulu. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut suoritettiin kauppakorkeakoulujen dekaaneille sekä kuudelle ulkoisen sidosryhmän edustajalle.
Tutkielman perusteella kauppakorkeakoulujen brändi-identiteetit ovat vahvat ja ne rakentuvat useiden eri tekijöiden pohjalta. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi hyvin määritelty visio, arvot, erot verrattuna muihin kauppakorkeakouluihin, ydinosaaminen, toiminnan tarkoitus sekä sidosryhmäsuhteet. Brändi-identiteetin elementit eivät kuitenkaan monelta osin välittyneet ulkoiselle sidosryhmälle hakijamarkkinointivideoiden perusteella. Tästä huolimatta ulkoisen sidosryhmän kokema brändi-imago oli molempien kauppakorkeakoulujen kohdalla hyvin positiivinen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste