Organisaatioidentiteetin diskursiivinen rakentuminen sukupolvenvaihdoksen kontekstissa
Lauren, Sylvia (2020-05-12)
Organisaatioidentiteetin diskursiivinen rakentuminen sukupolvenvaihdoksen kontekstissa
Lauren, Sylvia
(12.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052639175
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052639175
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee organisaatioidentiteetin rakentumista muutostilanteessa sukupolvenvaihdoksen kontekstissa diskursiivisesta näkökulmasta. Organisaatioidentiteetti vastaa kysymykseen ”keitä me olemme” organisaationa. Organisaatioidentiteettiä on perinteisesti määritelty organisaation ominaisuuksiksi, jotka organisaation jäsenet näkevät keskeisinä, muista erottuvina ja pysyvinä. Nykyään tutkimus kuitenkin haastaa tämän näkemyksen ja on tunnustettu näkemys dynaamisesta ja hajanaisemmasta organisaatioidentiteetistä. Tästäkin huolimatta olemassa oleva tutkimus antaa organisaatioidentiteetistä yksinkertaistetun kuvan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja kuvata organisaatioidentiteetin diskursiivista rakentumista ja muutosta sukupolvenvaihdoksen kontekstissa. Organisaatioidentiteetti rakentuu vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kesken. Erilaiset ilmaukset siitä ”keitä me olemme” palvelevat eri intressejä kohdeyrityksen eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään diskurssianalyysia, jonka periaatteena on analysoida sosiaalisen todellisuuden tuottamista erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa, kuten henkilöstö- ja asiakaslehdissä.
Tutkimuksen tarkastelun kohteena on suomalainen perheyritys SOL Palvelut Oy. Tutkimuksen aineistona on käytetty 1992–2019 välisenä aikana ilmestyneistä SOLin henkilöstö- ja asiakaslehti Solistin pääkirjoituksia. Analyysi koostuu kokonaisuudessaan 88:sta pääkirjoituksesta, jotka kattavat yrityksen koko 27-vuotisen toiminnan ajan. Tutkimus tarkastelee organisaatioidentiteetin rakentumista ja muutosta sukupolvenvaihdoksen kontekstissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeorganisaation johto rakensi, muutti ja säilytti organisaatioidenti- teettiä mobilisoimalla puheessaan diskursseja. Analyysissä havaittiin viisi diskurssia: SOL yhteiskunnallisena toimijana-, talous-, valta-, kulttuuri- ja ammatillisen kasvun ja itsensä kehittämisen diskurssi. Diskurssien lisäksi tunnistin aineistosta erilaisia diskursiivisia strategioita, joita johto hyödynsi sukupolvenvaihdoksen eri vaiheissa rakentaessaan ja muuttaessaan organisaatioidentiteettiä. Nämä identiteettiä rakentavat ja muuttavat diskursiiviset strategiat olivat identiteettiä rakentavia strategioita, jatkuvuuden strategioita, identiteetin oikeuttamisstrategioita, identiteetin muutosstrategioita sekä identiteettiä tuhoavia strategioita.
Tutkimus osoitti, että SOLin henkilöstö- ja asiakaslehti Solistin pääkirjoitusten perusteella SOLin organisaatioidentiteetti rakennettiin sen toiminnan alkutaipaleella uudestaan, yrityksen erottautuessa sen vanhasta Lindströmin identiteetistä. Tämän jälkeen luotu ja tavoiteltu identiteetti pyrittiin jatkuvuusstrategioiden avulla säilyttämään ja muuttamaan tarvittavan verran sopimaan kasvun myötä monimuotoistuneeseen SOL Palveluihin. Tutkimuksessa käytetyn aineiston perusteella voidaan todeta, että SOL Palveluiden organisaatioidentiteetti on ainakin näennäisesti pyritty pitämään samana koko sen toiminta-ajan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja kuvata organisaatioidentiteetin diskursiivista rakentumista ja muutosta sukupolvenvaihdoksen kontekstissa. Organisaatioidentiteetti rakentuu vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kesken. Erilaiset ilmaukset siitä ”keitä me olemme” palvelevat eri intressejä kohdeyrityksen eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmänä käytetään diskurssianalyysia, jonka periaatteena on analysoida sosiaalisen todellisuuden tuottamista erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa, kuten henkilöstö- ja asiakaslehdissä.
Tutkimuksen tarkastelun kohteena on suomalainen perheyritys SOL Palvelut Oy. Tutkimuksen aineistona on käytetty 1992–2019 välisenä aikana ilmestyneistä SOLin henkilöstö- ja asiakaslehti Solistin pääkirjoituksia. Analyysi koostuu kokonaisuudessaan 88:sta pääkirjoituksesta, jotka kattavat yrityksen koko 27-vuotisen toiminnan ajan. Tutkimus tarkastelee organisaatioidentiteetin rakentumista ja muutosta sukupolvenvaihdoksen kontekstissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeorganisaation johto rakensi, muutti ja säilytti organisaatioidenti- teettiä mobilisoimalla puheessaan diskursseja. Analyysissä havaittiin viisi diskurssia: SOL yhteiskunnallisena toimijana-, talous-, valta-, kulttuuri- ja ammatillisen kasvun ja itsensä kehittämisen diskurssi. Diskurssien lisäksi tunnistin aineistosta erilaisia diskursiivisia strategioita, joita johto hyödynsi sukupolvenvaihdoksen eri vaiheissa rakentaessaan ja muuttaessaan organisaatioidentiteettiä. Nämä identiteettiä rakentavat ja muuttavat diskursiiviset strategiat olivat identiteettiä rakentavia strategioita, jatkuvuuden strategioita, identiteetin oikeuttamisstrategioita, identiteetin muutosstrategioita sekä identiteettiä tuhoavia strategioita.
Tutkimus osoitti, että SOLin henkilöstö- ja asiakaslehti Solistin pääkirjoitusten perusteella SOLin organisaatioidentiteetti rakennettiin sen toiminnan alkutaipaleella uudestaan, yrityksen erottautuessa sen vanhasta Lindströmin identiteetistä. Tämän jälkeen luotu ja tavoiteltu identiteetti pyrittiin jatkuvuusstrategioiden avulla säilyttämään ja muuttamaan tarvittavan verran sopimaan kasvun myötä monimuotoistuneeseen SOL Palveluihin. Tutkimuksessa käytetyn aineiston perusteella voidaan todeta, että SOL Palveluiden organisaatioidentiteetti on ainakin näennäisesti pyritty pitämään samana koko sen toiminta-ajan.