Rekrytointikokemus työnantajakuvan muodostajana : Tarkastelussa vastavalmistuneiden kokemukset rekrytointiprosessista ja sen vaikutuksista muodostuvaan työnantajakuvaan
Helaniemi, Inka (2020-04-30)
Rekrytointikokemus työnantajakuvan muodostajana : Tarkastelussa vastavalmistuneiden kokemukset rekrytointiprosessista ja sen vaikutuksista muodostuvaan työnantajakuvaan
Helaniemi, Inka
(30.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052739351
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052739351
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata rekrytointikokemusta vastavalmistuneiden työnantajakuvan muodostajana. Vastavalmistuneiden rekrytointikokemukset ovat ajankohtainen tutkimusaihe, sillä enemmän osaajia on poistumassa työmarkkinoilta kuin mitä sinne on kasvamassa. Kilpailu saatavilla olevista lahjakkuuksista koveneekin siksi jatkossa entisestään. Tutkielman tutkimuskysymys on määritelty seuraavasti: Miten rekrytointikokemus muovaa vastavalmistuneiden työnantajakuvaa?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on kerätty työnantajakuvaa, rekrytointia ja hakijakokemusta käsittelevästä akateemisesta kirjallisuudesta. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena tutkimuskohteena olevassa yrityksessä. Aineistonkeruu on tehty teemahaastatteluin haastattelemalla yhtätoista vastavalmistunutta työnhakijaa. Valittua tutkimuskysymystä on tutkittu hermeneuttis-fenomenologisesta tutkimusnäkökulmasta.
Tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä työnantajakuvan muodostumisesta rekrytointiprosessissa ja sen myötä myös niistä eri piirteistä, jotka vaikuttavat työnantajakuvaan. Tutkimustuloksissa on pyritty tuomaan esille näiden piirteiden lisäksi niitä seurauksia, joita muodostuvalla työnantajakuvalla yritykselle on. Näin se tarjoaa tieteellisten johtopäätösten lisäksi myös yrityksille välineitä oman rekrytointiprosessinsa kehittämiseen; tulosten avulla ne voivat mahdollistaa hyvän rekrytointikokemuksen ja sitä kautta positiivisen työnantajakuvan muodostumisen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on kerätty työnantajakuvaa, rekrytointia ja hakijakokemusta käsittelevästä akateemisesta kirjallisuudesta. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena tutkimuskohteena olevassa yrityksessä. Aineistonkeruu on tehty teemahaastatteluin haastattelemalla yhtätoista vastavalmistunutta työnhakijaa. Valittua tutkimuskysymystä on tutkittu hermeneuttis-fenomenologisesta tutkimusnäkökulmasta.
Tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä työnantajakuvan muodostumisesta rekrytointiprosessissa ja sen myötä myös niistä eri piirteistä, jotka vaikuttavat työnantajakuvaan. Tutkimustuloksissa on pyritty tuomaan esille näiden piirteiden lisäksi niitä seurauksia, joita muodostuvalla työnantajakuvalla yritykselle on. Näin se tarjoaa tieteellisten johtopäätösten lisäksi myös yrityksille välineitä oman rekrytointiprosessinsa kehittämiseen; tulosten avulla ne voivat mahdollistaa hyvän rekrytointikokemuksen ja sitä kautta positiivisen työnantajakuvan muodostumisen.