Vertaisvuorovaikutuksen kokemuksen kehittyminen yhteistoiminnallisessa ryhmätyöskentelyssä : Toimintatutkimus 5.–6. luokalla
Hellen, Sirpa (2020-05-06)
Vertaisvuorovaikutuksen kokemuksen kehittyminen yhteistoiminnallisessa ryhmätyöskentelyssä : Toimintatutkimus 5.–6. luokalla
Hellen, Sirpa
(06.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440710
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440710
Tiivistelmä
Vertaisvuorovaikutuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa oppilaiden sosiaalista vuorovaikutustoimintaa toisiaan kohtaan luokkahuoneessa. Oppilaiden kokemus vertaisvuorovaikutuksesta vaikuttaa heidän hyvinvointiinsa ja kykyynsä toimia koulussa. Yhteistoiminnallista ryhmätyöskentelyä voidaan hyödyntää opetuksessa vertaisvuorovaikutuksen edistämiseksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely vaikuttaa oppilaiden vertaisvuorovaikutuskokemuksiin luokkayhteisö-, pienryhmä- ja yksilötasolla.
Tutkimukseen osallistui 20 uusmaalaista 5.–6. luokan oppilasta. Oppilaista muodostettiin tutkimuksessa pienryhmät. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyitä, havainnointia ja ryhmäkeskusteluja. Tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta, johon sisältyi interventio. Tapaustutkimukseen otettiin yksi pienryhmä ja siinä toimiva yksi ryhmän jäsen. Tutkija toimi tutkimuskohteessa opettajana. Aineistoa analysoitiin laadullisesti ja määrällisesti. Oppilaiden sanallisista pohdinnoista ja litteroiduista ryhmäkeskusteluista laskettiin esille tuotujen vertaisvuorovaikutustaitojen frekvenssit tutkimusongelmittain. Oppilaiden pohdinnoista tarkasteltiin, miten ne suhtautuivat oppituntien vertaisvuorovaikutuksen kehittämiseen liittyviin toimintoihin. Kokemuksen muutosta tarkasteltiin epäparametrisellä Wilcoxonin merkittyjen järjestyslukujen testillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokkayhteisötasolla vertaisvuorovaikutuskokemuksen muutokset olivat vähäistä. Pienryhmätasolla yhdessä päättämisen, toisten auttamisen ja kuuntelemisen, tasapuolisen osallistumisen ja yhteenkuuluvuuden tunteen kokemukset muuttuivat tilastollisesti merkitsevästi myönteisimmiksi. Lisäksi yksin työskentelyn, yksin päättämisen, erimielisyyden sekä syrjään vetäytymisen kokemukset vähenivät tilastollisesti merkitsevästi pienryhmätasolla. Yksilötasolla kokemus uskalluksesta sanoa oma mielipide luokkayhteisössä parani tilastollisesti merkitsevästi. Puheenvuoron antamisen, toisten auttamisen sekä kuuntelemisen ja yhteiseen ratkaisuun pyrkimisen kokemukset kehittyivät myös tilastollisesti merkitsevästi myönteisemmiksi yksilötasolla. Tutkimusajan lyhyyden vuoksi ei kuitenkaan voida sanoa, ovatko muutokset pysyviä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tehdä varovainen johtopäätös, että yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely saattaa vaikuttaa oppilaiden vertaisvuorovaikutuskokemuksiin myönteisesti.
Tutkimukseen osallistui 20 uusmaalaista 5.–6. luokan oppilasta. Oppilaista muodostettiin tutkimuksessa pienryhmät. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyitä, havainnointia ja ryhmäkeskusteluja. Tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta, johon sisältyi interventio. Tapaustutkimukseen otettiin yksi pienryhmä ja siinä toimiva yksi ryhmän jäsen. Tutkija toimi tutkimuskohteessa opettajana. Aineistoa analysoitiin laadullisesti ja määrällisesti. Oppilaiden sanallisista pohdinnoista ja litteroiduista ryhmäkeskusteluista laskettiin esille tuotujen vertaisvuorovaikutustaitojen frekvenssit tutkimusongelmittain. Oppilaiden pohdinnoista tarkasteltiin, miten ne suhtautuivat oppituntien vertaisvuorovaikutuksen kehittämiseen liittyviin toimintoihin. Kokemuksen muutosta tarkasteltiin epäparametrisellä Wilcoxonin merkittyjen järjestyslukujen testillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokkayhteisötasolla vertaisvuorovaikutuskokemuksen muutokset olivat vähäistä. Pienryhmätasolla yhdessä päättämisen, toisten auttamisen ja kuuntelemisen, tasapuolisen osallistumisen ja yhteenkuuluvuuden tunteen kokemukset muuttuivat tilastollisesti merkitsevästi myönteisimmiksi. Lisäksi yksin työskentelyn, yksin päättämisen, erimielisyyden sekä syrjään vetäytymisen kokemukset vähenivät tilastollisesti merkitsevästi pienryhmätasolla. Yksilötasolla kokemus uskalluksesta sanoa oma mielipide luokkayhteisössä parani tilastollisesti merkitsevästi. Puheenvuoron antamisen, toisten auttamisen sekä kuuntelemisen ja yhteiseen ratkaisuun pyrkimisen kokemukset kehittyivät myös tilastollisesti merkitsevästi myönteisemmiksi yksilötasolla. Tutkimusajan lyhyyden vuoksi ei kuitenkaan voida sanoa, ovatko muutokset pysyviä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tehdä varovainen johtopäätös, että yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely saattaa vaikuttaa oppilaiden vertaisvuorovaikutuskokemuksiin myönteisesti.