Työnantajabrändin merkitys työnantajan valinnassa
Terenius, Ville (2020-05-04)
Työnantajabrändin merkitys työnantajan valinnassa
Terenius, Ville
(04.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440768
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060440768
Tiivistelmä
Yritykset eroavat toisistaan työnantajabrändiensä osalta, ja pyrkivät sen avulla erottumaan toisistaan, sekä houkuttelemaan työntekijöitä. Työnantajabrändi on kokonaisuus lukuisista osa-alueista, joiden tärkeyttä ja suhdetta toisiinsa tutkittiin teemahaastatteluilla tuoreiden kauppatieteiden maisterien mielissä. Tämä Pro gradu-tutkielma käsittelee työnantajabrändin merkitystä työnantajan valinnassa, ja sitä kuinka vastavalmistuneiden mielissä työnantajabrändi vaikuttaa heidän halukkuuteen hakea töihin yrityksiin, mukaan luettuna yritys johon he ovat työllistyneet. Tutkimusongelma on millainen on houkutteleva työnantajabrändi tuoreiden kauppatieteiden maisterien mielissä. Tutkimuksen osaongelmina ovat mistä osa-alueista ideaali työnantajabrändi koostuu tuoreiden kauppatieteiden maisterien mielissä, jos he saisivat muodostaa itselleen täydellisen työnantajabrändin ja miten merkitykselliseksi haastateltavat kokevat työnantajabrändin työnhakutilanteessa. Tutkimuksen pohjaksi Pro gradu-tutkielmassa luotiin malli työnantajabrändistä pohjaten se aiempiin työnantajabrändimalleihin, tavoitteena luoda mahdollisimman kattava kuvaus siitä, miten tuoreet kauppatieteiden maisterit kokivat työnantajabrändin vaikutuksen omassa työpaikan valinnassaan. Empirian analyysin perustella voidaan todeta, että haastatellut kokivat työnantajabrändin merkitykselliseksi omassa työpaikan valinnassaan. Etenkin arvojen yhteensopivuus yrityksen arvojen kanssa nousi tärkeäksi aspektiksi nuorille kauppatieteilijöille. Jo haun alkuvaiheessa työnantajabrändin merkitys nousi korkeaksi työnhakuprosessissa, kun sen perusteella tehtiin paljon rajausta. Tutkimuksen tuloksien voidaan nähdä tukevan aiempien tutkimusten tuloksia, jotka korostavat HR- ja markkinointitoimintojen yhteistyön tärkeyttä rekrytointiprosessissa. Tällainen kokonaisvaltainen työnantajabrändin hallinta ja siitä viestiminen tukevat sekä yrityksen rekrytointien onnistumista, sekä auttavat työntekijää hakeutumaan töihin yrityksiin, jotka vastaavat heidän arvojaan. Tämä tukee siis molempien osapuolien tavoitteita rekrytointiprosessissa.