Puheen sarjoittaminen 7–9-vuotiailla änkyttävillä lapsilla
Ikola, Anna (2020-05-18)
Puheen sarjoittaminen 7–9-vuotiailla änkyttävillä lapsilla
Ikola, Anna
(18.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060540846
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060540846
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus: Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko änkyttävien ja sujuvasti puhuvien 7–9-vuotiaiden lasten puheen sarjoittamisen taidot toisistaan. Tutkimuksessa haluttiin myös tarkastella, vaikuttaako tuotettavan ilmaisun vaikeusaste joko änkyttävien tai sujuvasti puhuvien lasten suoriutumiseen enemmän sekä millaisia sarjoittamisen virheitä ryhmissä tehdään. Aihe on tärkeä, sillä tutkijat eivät ole yhtä mieltä änkytyksen taustalla vaikuttavista tekijöistä, joten lisää tietoa tarvitaan.
Menetelmät: Tutkimukseen osallistui 20 lasta (9 änkyttävää ja 11 sujuvasti puhuvaa) Turun yliopiston NeuroTalk-tutkimusprojektin kautta. Mittarina käytettiin NEPSY:n Suun Motoriset Sarjat -tehtävää, jossa tutkittavien tuli toistaa heille esitetyt puhemotorisesti haastavat ilmaukset viisi kertaa peräkkäin. Tuotoksissa ilmenneet virheet laskettiin ja ne luokiteltiin erilaisiin puheen sarjoituksen virheisiin.
Tulokset: Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että änkyttävät lapset tekivät merkitsevästi enemmän virheitä puheen sarjoittamisen tehtävässä. Änkyttävät lapset tekivät merkitsevästi enemmän virheitä haastavissa puheen sarjoittamisen tehtävissä verrattuna sujuvasti puhuviin, mutta eroa ryhmien suoriutumisessa ei ollut, kun tarkasteltiin helppoja puheen sarjoittamisen tehtäviä. Erilaisten puheen sarjoittamisen virhetyyppien jakaumassa ryhmien välillä ei ollut eroa.
Menetelmät: Tutkimukseen osallistui 20 lasta (9 änkyttävää ja 11 sujuvasti puhuvaa) Turun yliopiston NeuroTalk-tutkimusprojektin kautta. Mittarina käytettiin NEPSY:n Suun Motoriset Sarjat -tehtävää, jossa tutkittavien tuli toistaa heille esitetyt puhemotorisesti haastavat ilmaukset viisi kertaa peräkkäin. Tuotoksissa ilmenneet virheet laskettiin ja ne luokiteltiin erilaisiin puheen sarjoituksen virheisiin.
Tulokset: Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että änkyttävät lapset tekivät merkitsevästi enemmän virheitä puheen sarjoittamisen tehtävässä. Änkyttävät lapset tekivät merkitsevästi enemmän virheitä haastavissa puheen sarjoittamisen tehtävissä verrattuna sujuvasti puhuviin, mutta eroa ryhmien suoriutumisessa ei ollut, kun tarkasteltiin helppoja puheen sarjoittamisen tehtäviä. Erilaisten puheen sarjoittamisen virhetyyppien jakaumassa ryhmien välillä ei ollut eroa.