“Halaamisesta tulee olo et välittää toisesta ja toinen välittää susta” : 1.-6. luokkien oppilaiden kokemuksia opettajan kosketuksesta
Pentti, Adele; Schrey, Katariina (2020-05-04)
“Halaamisesta tulee olo et välittää toisesta ja toinen välittää susta” : 1.-6. luokkien oppilaiden kokemuksia opettajan kosketuksesta
Pentti, Adele
Schrey, Katariina
(04.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061242902
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061242902
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää alakoulun oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia opettajan kosketuksesta. Tutkimus toteutettiin suomalaisessa Normaalikoulussa 1.-6. luokalla. Tutkimuksemme teoria pohjautuu aiempaan tutkimustietoon kosketuksen vaikutuksesta ihmiselle. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kosketuksella on merkittävä vaikutus lapsen kasvuun ja kehitykseen. Tutkimuksissa alleviivataan kosketuksen tärkeyttä viestinnän muotona ja hyvinvoinnin osatekijänä ihmisen elämän kaikissa vaiheissa. Kosketus näkyy päivittäisenä osana koulun arkea. Tästä syystä halusimme lisätä tutkimustietoa koulussa tapahtuvan kosketuksen tärkeydestä. Tutkimuksen kautta selvitimme, millaisissa tilanteissa opettaja koskee oppilasta ja mitä merkitystä opettajan kosketuksella on. Lisäksi otimme selvää oppilaiden ajatuksista ja kokemuksista opettajan kosketukseen liittyen.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluun osallistui seitsemän oppilasta. Haastattelut toteutettiin oppilaan koulupäivän aikana ja haastatteluun osallistui tutkijat ja haastateltava. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella opettajan kosketusta tapahtuu koulussa eniten ohjaus-, tervehtimis-, lohduttamis- ja hellyydenosoittamistilanteissa. Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokevat, että opettajan kosketuksessa merkittävintä on sen rauhoittava vaikutus, kosketuksen tuoma turvallinen ja hyvä olo, sekä sen kautta välitetyksi tulemisen kokeminen. Tulosten perusteella opettajan kosketuksella on myönteisiä vaikutuksia oppilaan koulussa kokemaan hyvinvointiin. Oppilaiden mielestä kosketusta tapahtuu koulussa juuri nyt sopivasti, mutta osa kertoi myös tilanteista, joissa opettajan kosketusta olisi saanut olla enemmän. Haastatteluissa kuulemamme kokemukset opettajan kosketuksesta olivat pelkästään myönteisiä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluun osallistui seitsemän oppilasta. Haastattelut toteutettiin oppilaan koulupäivän aikana ja haastatteluun osallistui tutkijat ja haastateltava. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella opettajan kosketusta tapahtuu koulussa eniten ohjaus-, tervehtimis-, lohduttamis- ja hellyydenosoittamistilanteissa. Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokevat, että opettajan kosketuksessa merkittävintä on sen rauhoittava vaikutus, kosketuksen tuoma turvallinen ja hyvä olo, sekä sen kautta välitetyksi tulemisen kokeminen. Tulosten perusteella opettajan kosketuksella on myönteisiä vaikutuksia oppilaan koulussa kokemaan hyvinvointiin. Oppilaiden mielestä kosketusta tapahtuu koulussa juuri nyt sopivasti, mutta osa kertoi myös tilanteista, joissa opettajan kosketusta olisi saanut olla enemmän. Haastatteluissa kuulemamme kokemukset opettajan kosketuksesta olivat pelkästään myönteisiä.