Liikunnan aineenopettajien työhyvinvointi ja työuupumus
Almenoksa, Tuomas; Risu, Ville (2020-05-19)
Liikunnan aineenopettajien työhyvinvointi ja työuupumus
Almenoksa, Tuomas
Risu, Ville
(19.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061243075
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061243075
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin liikunnan aineenopettajien työhyvinvoinnin ja työuupumuksen tilaa sekä liikunnan aineenopettajien työuupumukseen ja työhyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Lisäksi vertailtiin työkokemuksen, sukupuolen ja koulun oppilasmäärän vaikutuksia työhyvinvoinnin ja työuupumuksen kokemisessa. Opettajien työhyvinvointia ja työuupumusta on tutkittu Suomessa runsaasti, mutta liikunnan aineenopettajien työhyvinvointia ja työuupumusta on tutkittu melko vähän. Liikunnanopettajan vastuulla on opettaa oppilaita pitämään huolta fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista, joten liikunnanopettajien omaa työhyvinvointia tulisi tutkia tarkemmin. Tutkimuksen luonne oli kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta tutkimuksessa oli piirteitä myös laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselynä helmi-maaliskuun 2020 aikana. Kysely jaettiin kahteen Facebook-ryhmään, ”Jotain todella uutta liikunnanopetuksessa” sekä ”Suomen opettajien ja kasvattajien foorumiin”. Tutkimukseen osallistui 87 liikunnan aineenopettajaa 15 eri maakunnasta. Kyselylomake muodostui taustatiedoista, kahdesta mielipideasteikollisesta osiosta, joissa oli yhteensä 35 väittämää sekä avoimesta kysymyksestä, jossa kysyttiin tekijöitä, jotka ovat yhteydessä liikunnan aineenopettajien työhyvinvointiin ja työuupumukseen. Kyselyyn vastanneista liikunnan aineenopettajista 46 prosenttia ei ollut lainkaan uupuneita, 52,9 prosenttia oli lievästi uupuneita ja 1,2 prosenttia uupuneita. Analysoitaessa sukupuolen, työkokemuksen ja oppilasmäärän vaikutusta työuupumuksen kokemisessa eroja ei löytynyt. Liikunnan aineenopettajien avoimissa vastauksissa työhyvinvointiin ja työuupumukseen liittyviksi tekijöiksi nimettiin liikunnanopetuksen ympäristöt, oppilasryhmät, työyhteisön tuki, työn tehtäväsisällöt ja ajan puute tuntien välissä. Tutkimuksen perusteella liikunnan aineenopettajat eivät ole kovin työuupuneita. Sukupuolella, työkokemuksella tai koulun oppilasmäärällä ei ollut vaikutusta työuupumuksen kokemisessa. Työhyvinvoinnin ja työuupumuksen kokemiseen vaikuttavat usein liikunnanopetuksen ulkopuoliset tekijät.