Ruokaa tunteella ja järjellä : Ihanteellisen kotiäitiyden kuvaus ja ohjeistus yhdysvaltalaisessa Good Housekeeping -lehden ruoka-aiheisessa sisällössä vuosina 1946–1947
Vestu, Saara (2020-05-14)
Ruokaa tunteella ja järjellä : Ihanteellisen kotiäitiyden kuvaus ja ohjeistus yhdysvaltalaisessa Good Housekeeping -lehden ruoka-aiheisessa sisällössä vuosina 1946–1947
Vestu, Saara
(14.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644522
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644522
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen yhdysvaltalaista naistenlehteä Good Housekeeping vuosina 1946–1947. Keskityin tutkielmassani tutkimaan lehden ruokaan liittyvää sisältöä eli reseptejä, ruoka-aineiden käyttövinkkejä sekä ruoka- ja kodinkonemainoksia. Tutkin, millaisia ihanteellisen kotiäidin kuvauksia ja ohjeistuksia lehdessä ilmeeni. Tarkastelen sekä lehden toimituksellisen että mainoksien tapaa kirjoittaa ruoanlaitosta.
Lehdessä on havaittavissa eroja riippuen siitä, kuka oli ollut vastuussa materiaalin tuottamisesta. Lehden toimituksellinen osuus oli armollisempi ruoanlaittajaa kohtaan, ja artikkeleissaan he halusivat tukea kotiäitejä onnistumaan parhaimmalla katsomalla tavallaan. Mainonnassa sen sijaan korostettiin epäonnistumisen pelkoa ja siitä seurannutta tunnetta. Mainokset kehottivat uusien tuotteiden ostoon helpottaakseen kotiäidin taakkaa. Tuotteita mainostettiin erityisesti perinteisten sukupuoliroolien ja naisen velvollisuuden tunteen avulla. Lehden toimittajien kirjoittamissa artikkeleissa painotettiin järkevää kulutusta ja ruoanlaiton suunnittelussa oli tärkeä rooli.
Good Housekeeping -lehdessä näkyy selkeästi keskiluokkainen, valkoisen kotiäidin ideaali. Kotiäidin esitettiin uhrautuvan muiden puolesta ja keksivän keinoja laittaa muita miellyttävää ruokaa, vaikka ruokabudjetti oli tiukalla. 1940-luvun kotiäiti-ideaalin mukaan kotiäidin tuli olla moderni ruoanlaittaja. Valmisruokia ja uusia kodinkoneita tuli käyttää helpottaakseen ruoanlaittoa.
Lehdessä on havaittavissa eroja riippuen siitä, kuka oli ollut vastuussa materiaalin tuottamisesta. Lehden toimituksellinen osuus oli armollisempi ruoanlaittajaa kohtaan, ja artikkeleissaan he halusivat tukea kotiäitejä onnistumaan parhaimmalla katsomalla tavallaan. Mainonnassa sen sijaan korostettiin epäonnistumisen pelkoa ja siitä seurannutta tunnetta. Mainokset kehottivat uusien tuotteiden ostoon helpottaakseen kotiäidin taakkaa. Tuotteita mainostettiin erityisesti perinteisten sukupuoliroolien ja naisen velvollisuuden tunteen avulla. Lehden toimittajien kirjoittamissa artikkeleissa painotettiin järkevää kulutusta ja ruoanlaiton suunnittelussa oli tärkeä rooli.
Good Housekeeping -lehdessä näkyy selkeästi keskiluokkainen, valkoisen kotiäidin ideaali. Kotiäidin esitettiin uhrautuvan muiden puolesta ja keksivän keinoja laittaa muita miellyttävää ruokaa, vaikka ruokabudjetti oli tiukalla. 1940-luvun kotiäiti-ideaalin mukaan kotiäidin tuli olla moderni ruoanlaittaja. Valmisruokia ja uusia kodinkoneita tuli käyttää helpottaakseen ruoanlaittoa.